Lehmuspapilla on aikaa jutella

Kesäaikaan kirkon työntekijät pukevat vuorotellen ylleen lehmuksenvihreän puvun ja siirtyvät sisätiloista kaduille ja puistoihin. Vihreästä paidasta tunnistettava lehmuspappi tarjoaa juttuseuraa ja apua kesän kulkijoille.

Lehmuspappi

Lehmuspapin tehtävä on tärkeä: hän toimii kuuntelijana, mutta myös auttaa ja opastaa kulkijoita. Tänä kesänä lehmuspapin voi bongata kaupungilla maanantaista 10.6. alkaen aina elokuun 11. päivään saakka. Lehmuspappi on paikalla hiekkakappelilla sunnuntaisin ja torstaisin klo 14–15. Lisäksi Lappeen kirkossa keskiviikkoisin puoliltapäivin pidettävien lounasmusiikkitilaisuuksien yhteyteen on varattu lehmuspappivuoro.

Sammonlahden seurakunnan pastori Ulla Junell, mitä lehmuspappeilu käytännössä tarkoittaa?

Lehmuspappi on kirkon työntekijä, jonka tehtävänä on olla kesäaikaan tavoitettavissa ja ihmisten parissa. Varustus on lehmuspapeilla aina sama, mutta varsinaisen työn voi sitten tehdä miten haluaa. Itse yleensä kiertelen kirkkopuistossa, torilla, satamassa ja linnoituksessa. Joskus istahdan puistonpenkille. Ihmiset usein moikkailevat ja suhtautuvat mukavasti. Keskustelemaan voi tulla mistä vain. Joskus vastaan tulee hauskojakin tilanteita.

Onko lehmuspapille tarvetta eli tulevatko ihmiset juttelemaan? Mitä tämä työ merkitsee sinulle?

Tässäkin kaupungissa on paljon ihmisiä, jotka tarvitsisivat kuuntelijaa, mutta joilla on hyvin korkea kynnys soittaa papille tai tulla käymään. Toivon, että ihmisten parissa liikkuessa tällaiset ihmiset uskaltaisivat tulla juttelemaan. Joskus käydään hyvinkin syviä ja pitkiä keskusteluja, joskus heitetään huulta ohi mennessä. Tärkeä asia on se, että tapaa eri-ikäisiä ihmisiä ja pääsee juttelemaan myös ulkomaalaisten turistien kanssa. Lehmuspappeilu on mukavaa siksi, että jokainen kerta on erilainen.

2019-05-31 14:28:00.0