Mikkelin hiippakunnan rajat muuttuvat ensi vuoden alusta

Kirkolliskokouksen tänään tekemän päätöksen mukaan hiippakunnat muodostetaan jatkossa niin, että ne vastaavat maakuntarajoja.

Seppo Häkkinen. Kuva Leena Punkari.

Seppo Häkkinen

Vuoden 2020 alusta alkaen Mikkelin hiippakuntaan kuuluvat Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen maakunnat. Muutos edellyttää, että Mikkelin hiippakuntaan siirretään Lahden seurakuntayhtymän sekä Asikkalan, Hollolan ja Orimattilan seurakunnat Tampereen hiippakunnasta sekä Pieksämäen seurakunta Kuopion hiippakunnasta. Samalla Mikkelin hiippakunnasta siirretään Kiteen ja Tohmajärven seurakunnat Kuopion hiippakuntaan sekä Joutsan seurakunta Lapuan hiippakuntaan.

Kirkolliskokouksen päätös muuttaa myös jonkin verran muidenkin hiippakuntien rajoja Helsingin, Espoon ja Porvoon hiippakuntia lukuunottamatta.

Esitetyt muutokset liittyivät kirkolliskokouksen Kirkkohallitukselle aiemmin antamaan toimeksiantoon, joka syntyi kirkon tulevaisuusvaliokunnan 1/2017 mietinnön toimenpidepyyntöjen pohjalta. Muutoksilla pyritään selkeyttämään viranomaisten välistä yhteistyötä ja varmistamaan seurakuntien ja kuntien yhteistyön edellytyksiä. Lisäksi tavoitteena ovat luontevat yhteydet kolmannen sektorin toimijoihin ja maakunnallisiin viestimiin.

Muutosten jälkeen hiippakuntien koko, jäsenmäärä ja taloudelliset edellytykset ovat tasasuhtaiset. Toisiin hiippakuntiin siirrettävien seurakuntien virassa olevat papit ja lehtorit siirtyvät asianomaisiin hiippakuntiin.

Asiasta käytettiin kirkolliskokouksessa liki 50 puheenvuoroa, puolesta ja vastaan. Hallintovaliokunnan mietintöön sisältyi myös eriävä mielipide.

Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkisen mielestä on ymmärrettävää, että hiippakuntarajojen tarkistus on herättänyt kritiikkiä ja monenlaista huolta.

”Tilanne on kaikille uusi. Toivon, että nyt näkisimme ne mahdollisuudet, joita uudistukseen sisältyy”, Häkkinen sanoi. Puheenvuorossaan Häkkinen totesi kirkolliskokoukselle, että asiasta ei hänen mielestään kannata tehdä hiippakuntien välistä riitaa.

Hiippakuntarajojen tarkistus maakuntapohjaiseksi on Häkkisen mukaan Mikkelin hiippakunnalle suuri muutos.

”Haikeana luovumme kolmesta seurakunnasta, mutta samalla otamme lämpimästi vastaan Pieksämäen seurakunnan ja Hollolan rovastikunnan seurakunnat. Teemme tuomiokapitulissa parhaamme muutoksen onnistumiseksi. Se tulee olemaan lähivuosien painopiste.”

2019-05-10 09:31:00.0