Lappeenrannan Raatihuoneen korttelin ideakilpailun on voittanut ehdotus ”Tarina”

arkkitehtikilpailun voittajaehdotus

Lappeenrannan kaupunki/tiedote/4.2.2019

Nimimerkki ”Tarina” on voittanut Lappeenrannan kaupungin ja Lappeenrannan seurakuntayhtymän järjestämän Lappeenrannan Raatihuoneen korttelin suppean ideakilpailun. Ehdotuksen tekijät ovat arkkitehdit Harri Humppi ja Tatu Rekola.

Ideakilpailu oli avoinna 18.6.–8.10.2018 ja kilpailuohjelman mukaisia kilpailutöitä saapui määräaikaan mennessä yhteensä 63 kappaletta.

Kilpailuohjelman suunnittelualueena toimi Raatihuoneen kortteli. Kilpailijoiden tehtävänä oli esittää Koulukadun ja Kauppakadun kulmauksessa sijaitsevan seurakuntakeskuksen paikalle asuin-, toimisto- ja liikerakentamista. Korttelin itäosaan kilpailijoilla oli mahdollisuus esittää entisen virastotalon paikalle uudisrakentamista. Lisäksi kilpailijat saivat ottaa kantaa korttelia reunustavien katualueiden kehittämiseen.

Raatihuoneen korttelin ideakilpailussa toiseksi sijoittui ehdotus ”Frieze”, ja kolmanneksi ”Piano Nobile”. Ehdotukset "Bellevue" ja ”+” palkittiin lunastuksella. Lisäksi ”Puutarha” ja ”Tällviisii” saivat kunniamainnan.

Voittanut ehdotus harkittu ja tasapainoinen

Voittanutta ehdotusta kilpailun tuomaristo kehui poikkeuksellisen hyvin harkituksi ja tasapainoiseksi ehdotukseksi, joka ammentaa ideansa korttelin vanhoista rakennuksista ja umpikorttelin käytännöistä. Suunnitelmassa Raastuvankatu säilyy käytännöllisesti katsoen koskemattomana. Koulukadun puoleisella sivulla kunnioitetaan vanhaa pankkirakennusta rakentamalla sen molemmille puolille matalammat rakennukset, joiden korkeus kasvaa korttelin kulmia lähestyttäessä.

Kilpailuohjelmassa kilpailuehdotuksilta toivottiin näkemyksiä korttelikokonaisuuden toiminnallisuuden kehittämiseen koskien erityisesti uudisrakennusten alakerrosten toimintoja sekä Raatihuoneen puistoa ja piha-alueita.

Tarina onnistuu ratkaisemaan myös korttelikokonaisuuden toiminnallisuuden kehittämiseen liittyviä haasteita, koskien erityisesti uudisrakennusten toimintoja, sekä Raatihuoneen puistoa ja piha-alueita. Ehdotuksessa pihasivulle rakennetaan leveä pitkänomainen pihatila, joka ulottuu Kauppakadulta Kirkkokadulle. Sitä käytetään myös kävely-yhteytenä, ja sitä reunustavat erilaiset liikkeet ja palvelut sekä asuntojen tarpeet. Kesäaikana myös kahvilat voivat levittäytyä tilaan.

Tervahuone oli yleisön suosikki

Kaupunkilaisilla oli mahdollisuus äänestää omaa suosikkiaan verkkokyselyn kautta. Ääniä annettiin yhteensä 397 kappaletta.

Yleisöäänestyksen voitti ehdotus ”Tervahuone”. Asukkaat kommentoivat Tervahuoneen ilmentävän Lappeenrannan tunnelmaa ja sitä kuvattiin kekseliääksi, sympaattiseksi ja ihanaksi pariksi Raatihuoneelle. Ehdotuksen nimeä kuvattiin myös hyväksi oivallukseksi, jonka koettiin sopivan historialliseen kortteliin.

Yleisesti verkkokyselyn kautta asukkailta tulleissa kommenteissa pidettiin Koulukadun ilmettä hieman rähjääntyneenä ja ehdotusten koettiin tuovan siihen toivottua muutosta. Lisäksi toivottiin puiston viihtyisyyden ja erilaisten toimintamahdollisuuksien lisääntymistä. Korttelin rakennusten korkeus herätti erilaisia näkemyksiä; osa asukkaista toivoi keskustaan rakennettavan korkeampia rakennuksia, kun taas osa asukkaista kannatti matalampaa rakentamista.

Raatihuoneen korttelin jatkokehitys

Lappeenrannan kaupungin tavoitteena oli löytää kilpailulla kaupunkikuvaan ja yhden kaupungin historiallisesti arvokkaimman korttelin erityispiirteisiin soveltuva ratkaisu, joka tukee tiiviimmän ja viihtyisämmän keskustarakenteen muodostumista.

Palkittuja kilpailuehdotuksia käytetään alueen tulevan asemakaavamuutoksen pohjana. Ehdotukset tarjoavat hyvin erilaisia ideoita ja näkökulmia kaavoituksen lähtökohdiksi.

Kilpailuehdotuksiin voi tutustua osoitteessa www.lappeenranta.fi/raatihuoneenkortteliLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Palkitut ehdotukset

I Palkinto ”Tarina”

Harri Humppi