Perinteinen joulujuhla kiinnostaa kaupunkilaisia

Kaikille lappeenrantalaisille avoin, yhteiskristillinen jouluaaton juhla järjestetään neljättä kertaa Kimpisen koululla.

Kahvipöydän antimia viime vuoden joulujuhlassa.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä järjestää 30. kertaa perinteisen jouluaaton juhlan. Tänä vuonna seurakunnista juhlaa ovat yhdessä toteuttamassa helluntaiseurakunta, vapaaseurakunta, ortodoksiseurakunta ja ev.lut. seurakunnat.

– Tilaisuus on vahvasti yhteiskristillinen, toteaa tänä vuonna vetovastuussa olevan Lappeenrannan seurakunnan diakonissa Marika Gustafsson.
– On ollut tosi hienoa tehdä tätä yhdessä muiden kirkkojen kanssa. Olemme saman evankeliumin äärellä.

Ainoa vaatimus tulijalle on, että tämä asuu Lappeenrannassa. Tilaisuuteen mahtuu 400 henkeä.

Viime jouluna juhlaan saapui työntekijät ja vapaaehtoiset mukaan lukien noin 380 henkeä. Juhlavieraina oli lapsia, työikäisiä ja ikäihmisiä.
Tänä vuonna tilaa oli työntekijöiden ja vapaaehtoisten ohella noin 350 juhlavieraalle. Ilmoittautumiset tulivat täyteen tällä viikolla.
– Tällaiselle kaikille avoimelle juhlalle on kysyntää, Gustafsson sanoo.

Juhla käynnistyy jouluaattona klo 11.30. Ohjelmaan kuuluu jouluevankeliumi, puhe, yhteislaulua ja joulurauhan julistaminen. Niiden jälkeen nautitaan jouluateria ja -kahvit.

Ruoat valmistetaan paikan päällä keittiössä ja menussa on tyypillisesti ollut perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Ruokailu tapahtuu pitkissä pöydissä, joissa voi tutustua muihin tai olla omissa oloissaan.

— Se tekee juhlan, kun ollaan yhdessä valmiissa pöydässä syömässä hyvää ruokaa ilman kiirettä, toteaa Gustafsson.

Tue Dec 18 16:35:00 EET 2018