Kastepäivä liikutti kasteväkeä

Lappeenrannan ev.lut. seurakunnissa vietettiin toisen kerran Kastepäivää lauantaina 22.9.2018, tänä vuonna teemalla Suojaan ja yhteyteen. Tänä vuonna järjestämisvuorossa oli Lauritsalan seurakunta ja päivä toteutettiin Lauritsalan kirkossa.
Lauritsalan kirkon kastemalja

Kastepäivän ajatuksena on toimia matalankynnyksen tilaisuutena, jonne vanhemmat voivat tuoda oman 0-14-vuotiaan, aiemmin kastamattoman lapsensa kasteelle. Kastepäivä on helppo, mutta silti juhlava tapa järjestää lapsen tai nuoren kastejuhla. Jokainen kaste järjestetään omana rauhallisena ja intiiminä tilaisuutena, jonka päätteeksi seurakunta tarjoaa kastetulle ja hänen vierailleen kakkukahvit seurakunnan tiloissa.

Lappeenrannan seurakuntien yhteinen Kastepäivä järjestetään eri seurakunnissa ja kirkoissa vuorovuosin. Ensimmäisen kerran Kastepäivä järjestettiin syyskuussa 2017 Lappeenrannan kirkolla, jolloin kastettiin 12 henkilöä. Tänä vuonna Kastepäivä järjestettiin Lauritsalan kirkolla. Kirkkosalissa kastettiin päivän aikana viisi 0 ̶14-vuotiasta lasta ja nuorta, ja päivän aikana tapahtumaan osallistui yhteensä n. kuusikymmentä kastejuhlavierasta. Kastepäivästä poistui liikuttuneita vanhempia ja kummeja, sekä paljon hymyilevää kastejuhlaväkeä.

Tänä vuonna Kastepäivään osallistui myös varhaiskasvatuksen musiikkikasvattaja, kanttori Marjo-Riitta Lehtonen, kastekahveilla mukana oli lastenohjaaja Sanna Mattero sekä Kastepäivän vapaaehtoisena valokuvaajana toimi Annika Vesterinen Sammonlahden seurakunnasta.

- Perheet saavat halutessaan Annikalta ilmaiseksi hänen ottamansa valokuvat käyttöön. Uskon, että näitä kuvia on todella hienoa saada katsella kastejuhlan jälkeen, Kastepäivänä järjestelyjä koordinoinut pastori Jaana Pussinen kertoo.

Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien järjestämä Kastepäivä liittyy osaltaan Suomen ev.lut. kirkon kolmivuotiseen Kaste ja kummius -hankkeeseen. Hankkeen yleistavoitteena on turvata kasteen asema suomalaisten perheiden elämässä ja sen taustalla on kasteen suosion suhteellisen nopea lasku 2010-luvulla. Myös kasteen kulttuurinen asema ja tulkinta ovat olleet muutoksessa: yhä useammassa perheessä päätös lapsen kastamisesta halutaan jättää lapselle itselleen.

– Olemme halunneet omalta osaltamme tehdä näkyväksi sitä, että kastaa voi muutoinkin kuin vauvana, tähdentää Pussinen. – Jo pieni lapsi osaa esittää toiveen tulla kastetuksi, ja onneksi kastepäivään osallistuneiden lasten vanhemmat ovat kuulleet ja kuunnelleet tätä toivetta.

- Kastepäivä on ollut hyvä tilaisuus myös tulevan vuoden rippikoululaisille tulla kastetuksi ennen rippikoulun käymistä. Ilokseni myös he ovat löytäneet tiensä Kastepäivään, Pussinen lisää.

Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien seuraava Kastepäivä pidetään Sammonlahden kirkolla lauantaina 21.9.2019.

Lisätietoja:

Jaana Pussinen