Kansanlähetyspäivät viikonloppuna Ryttylässä

Kansanlähetyspäivät kokoavat heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Lähetyskeskukseen Hausjärvelle, Ryttylän kylälle yli kymmenentuhatta juhlavierasta. Järjestön ensimmäisten lähetystyöntekijöiden lähdöstä tulee tänä kesänä kuluneeksi 50 vuotta.
Kuva: Philipp Gueissaz

Japani oli ensimmäisiä maita, jonne Kansanlähetyksen lähetit matkasivat vuonna 1968. Työ Japanissa on Kansanlähetyspäivillä monin tavoin läsnä. Presidentti Rei Nagata saapuu vierailulle Ryttylään ja tuo Länsi-Japanin ev.lut. kirkon terveiset. Hänellä on mukanaan japanilaiset käsinuket, jotka esiintyvät Donkin lähetyskarnevaalissa. Kaikki Kansanlähetyksen kotimaassa olevat ulkomaantyöntekijät ovat tavattavissa viikonlopun aikana. Mukana on myös Palmun perhe ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2005, jolloin he lähtivät ensimmäiselle työkaudelleen Japaniin. Asako ja Lauri Palmu ovat toisen polven lähetystyöntekijöitä ja asuvat Nishinomiyan kaupungissa.

Kansanlähetyspäivillä 6. – 8. heinäkuuta on luvassa raamattuopetusta, kuulumisia lähetyskentiltä ja monipuolista musiikkia eri artisteilta. Perjantaina esiintyy Nina Åström ja Jesse De Jong, lauantaina Pekka Simojoki ja NNS-trio ja sunnuntaina Jippii-kuoro ja Lauluklubi. Mukana säestämässä on myös talon oma houseband.

Lauantaina kello 10.30 alkaen on monta erilaista kanavateemaa armolahjoista maahanmuuttajan kohtaamiseen. Kanavat järjestetään samaan aikaan eri puolilla Lähetyskeskusta. Päijät-Hämeen Kansanlähetyksen tuore piirijohtaja Peeti Kallonen puhuu Kappelin luokassa hyvyyden voimasta. Hän käsittelee kanavassaan aihetta käytännönläheisesti, miten voi konkreettisesti vaikuttaa arjessa.

”Sosiaalinen media luo uusia ilmiötä esimerkiksi nuorten elämään ja yhteiseen arkeen. Kiusaaminen ei välttämättä enää jää vain koulun käytäville vaan sosiaalisen median kautta seuraa myös kotiin. Kristittyjä kutsutaan rohkeasti puuttumaan maailman ja lähiympäristön tapahtumiin”, Peeti Kallonen pohtii.

Lähetyskeskuksessa on tarjolla monipuolinen kattaus etnisiä makuja. Lauantaina kello 11 alkaen kokataan afganistanilaista ruokaa niin kauan kuin raaka-aineita riittää. Perjantaina ja lauantaina on myynnissä kiinalaista ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina on vaihtoehtoina nyhtötaskuja ja pyttipannua. Suomalaista kotiruokaa ja italialaista jäätelöä voi ostaa koko viikonlopun ajan.

Kansanlähetyspäivien ohjelmassa on huomioitu kaiken ikäiset juhlavieraat. Eri ikäryhmille on omaa ja yhteistä ohjelmaa. Sunnuntaina aamupäivällä on koko perheen tilaisuus, jonka jälkeen kaikki viettävät yhdessä lähetysjuhlaa messun merkeissä.

Tapahtuman koordinaattori Janna Granholm luotsaa Kansanlähetyspäiviä nyt toista kertaa. Hän toteaa, että lähetystyön hyväksi voi toimia esimerkiksi Kansanlähetyspäivien valmisteluissa. ”Talkoolaisten työpanos on yksi merkittävimmistä hengellisten kesäjuhlien onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Viime kesänä mukana oli noin parisataa vapaaehtoista vastuunkantajaa. Mukaan voi ilmoittautua vaikkapa tapahtuman kotisivuilta”, Granholm sanoo.

Lisätietoa:

KLP-koordinaattori Janna Granholm, p. 044 4477 872, janna.granholm@sekl.fi

Lähetysjohtaja Mika Tuovinen, p. 044 5505 899, mika.tuovinen@sekl.fi

kansanlahetyspaivat.fi

Kansanlähetys on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka on perustettu vuonna 1967. Järjestöllä on 63 lähetystyöntekijää 15 työalueella Aasiassa, Afrikassa, Oseaniassa ja Euroopassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyössä sekä avustus- ja kehitystehtävissä. Kotimaassa Kansanlähetys toimii piiriorganisaationsa kautta koko Suomessa.

Mon Jul 02 14:22:00 EEST 2018