Lappeenrannan seurakunnat lahjoittavat uutena vuotena turvallisuutta

Lappeenrannan seurakunnat hankkivat defibrillaattorit kirkkoihin. Defibrillaattori eli sydänelvytyslaite voi pelastaa sydänpysähdyksen saaneen ihmisenhengen.

Joutsenon kirkko, näkymä alttarille_S.jpg

LAPPEENRANNAN seurakunnissa pidetään säännöllisesti ensiapukursseja, joissa opetellaan muun muassa elvytystä. Syksyn koulutuksessa Sammonlahden seurakunnan työntekijät pohtivat porukalla, kuinka ensiapuvalmiuksia voitaisiin parantaa tiloissa, joissa käy paljon ihmisiä.

– Silloin defibrillaattori tuli mieleen ensimmäistä kertaa, kertoo seurakunnan kirkkoherra Juha Eklund.
 – Osoittautui, etteivät sydänelvytyslaitteet ole hinnaltaan kovin kalliita ja sitä paitsi, jos se säästää yhdenkin ihmishengen, on se hintansa väärtti, jatkaa Eklund.

HYVÄ idea päätettiin laittaa toimeen. Tarkempi tutkimus toi esille sen, että nykyaikaiset -defibrillaattorit ovat helppokäyttöisiä ja siten kuka tahansa osaa käyttää niitä.
      Seurakuntayhtymän talousjohtaja Kari Virtanen hankki täysautomaattiset HeartSine Samaritan -defibrillaattorit kaikkiin Lappeenrannan kirkkoihin (Nuijamaan ja Ylämaan kirkkoa lukuun ottamatta) sekä keskusrekisteriin Kirkkokadulle.
– Lappeen Marian kirkon laite on jo paikoillaan, Virtanen kertoo.
– Muihin paikkoihin defibrillaattorit asennetaan alkuvuodesta.

DEFIBRILLAATTORILLA eli sydäniskurilla pyritään poistamaan sydämen pysäyttänyt haitallinen rytmihäiriö siten, että elvytettävälle annetaan hoitava tasavirtasähköisku. Nykyiset laitteet ovat helppokäyttöisiä ja ne neuvovat käyttäjää eteenpäin. Elvytystilanteessa defibrillaattorin elektrodit asetetaan potilaan rintakehään ja sähkö johdetaan niiden kautta sydänlihakseen. Virta saa potilaan sydämen palaamaan elimistön omaan sähköjärjestelmään ja sen toiminta palautuu normaaliksi.
        Lappeenrantaan hankituissa laitteissa on vain yksi painike Päälle/Pois, jolla varmistetaan että jokainen käyttäjä osaa varmasti käyttää laitetta.

Lisätietoja:

kirkkoherra Juha Eklund p. 040 3126 500 ja talousjohtaja Kari Virtanen p. 040 3126 200.

2018-01-01 10:59:00.0