Yhteisvastuun kohteena ihmiskauppa

Yhteisvastuukeräys käynnistyy 5. helmikuuta. Yhteistä hyvää ajava keräys
on aina tarttunut ennakkoluulottomasti vaikeisiinkin aiheisiin, jotka tuovat
esiin helposti piiloon jääviä asioita. Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys tekee
sen taas!

Ville Asikainen

IHMISKAUPPA tuntuu äkkiseltään kaukaiselta asialta, mutta sitä tapahtuu maailmalla etenkin konfliktien riepomissa maissa ja – itselleni ja monelle muulle yllätyksenä - aivan lähellä täällä Suomessa!
     Rikosnimikkeenä ihmiskauppa on ollut käytössä Suomessa jo vuodesta
2004 lähtien. Maailmanlaajuisesti on kyse suuresta rikollisesta bisneksestä, jossa ihmisen arvo mitataan rahassa ja oikeutta on turha hakea. Tietoisuus ihmisarvoa tuhoavasta ongelmasta leviää kaiken aikaa.
      Mitä suomalainen kristitty voi tehdä, kun hän ymmärtää ihmiskaupan olevan totta, niin lähellä Suomessa kuin kauempana maailmallakin? Hän voi ottaa asiasta selvää ja havahtua ymmärtämään, että ihmiskauppa on nykypäivän orjuutta. Meille kristityille on annettu tehtävä: kantakaa toistenne kuormia!
        Vertauskuvallisesti, mutta myös konkreettisesti. Lähimmäisen hädän ymmärtäminen on ensimmäinen askel auttamisessa. Me voimme rukoilla Jumalalta väliintuloa ihmiskaupan uhrien elämään. Usein Jumala toimii meidän tavallisten ihmisten käsien ja jalkojen välityksellä tässä
maailmassa.
         Tarvitaan myös taloudellisia resursseja ja rahaa. Esimerkiksi luonnonvaroilta köyhään Jordaniaan on tullut pakolaisina yli
650 000 ihmistä. He tarvitsevat apua nuorten koulutuksen ja toimeentulon
parantamiseksi. Suomessa keräysvarojen turvin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä Pro-tukipiste ry:n, Rikosuhripäivystyksen, Pakolaisneuvonnan ja Monika-naiset ry:n kanssa.
         Kristillisyys on ennen kaikkea lähimmäisen  rakkauden liikettä ja sen toteutumista elämässä. Yhteisvastuukeräyksellä olet mukana torjumassa ihmiskauppaa.
       Lipaskeräys jalkautuu viikolla 6 kaupungille, marketteihin ja eri tilaisuuksiin. Ota yhteyttä seurakuntien diakoniatyöntekijöihin, niin kerromme, miten voit osallistua.

Terhi Ruokonen-Jalo
seurakuntapastori,