Uuden edessä

Uuden vuoden alkuun liittyvät perinteiset uudenvuoden lupaukset ja toiveet jonkinlaisesta uudesta alusta. Tuo sama unelma uudesta alusta ja uudesta mahdollisuudesta on kristinuskon ytimessä. Sitä ei ole rajattu vain yhteen päivään ja vuoden vaihtumiseen. Uuden alun mahdollisuus on läsnä vuoden jokaisena päivänä ja vuorokauden jokaisena tuntina. Tuota mahdollisuutta kutsutaan myös sanalla ARMO. Mistä ”armossa” on oikeastaan kysymys?
Nainen meren rannalla_katse horisonttiin_kuvituskuva_THUMB.jpg

Jeesuksen kohtaaminen Sakkeuksen kanssa avaa yhden näkökulman. Ammattinsa (ja ehkä myös fyysisten ominaisuuksiensa) vuoksi Sakkeus eli ulkopuolisen elämää monien kotipaikkansa sosiaalisten verkostojen kohdalla. Muutos ja uusi alku ei lähtenyt liikkeelle ihmisten havahtumisesta ja yhteisössä vallitsevien ennakkoluulojen riisumisena. Muutos lähti liikkeelle Sakkeuksen omasta havahtumisesta ja tietoiseksi tulemisesta omasta toiminnastaan.

Unelma uudesta alusta olisikin helppo toteuttaa jos muutoksen vaatimus ja toteutus kohdistuisi ihmisiin ja olosuhteisiin meidän ympärillämme. Sakkeus ei päässyt näin vähällä. Hänen havahtumisensa ja sanansa kertovat hänen tulleen uudella tavalla tietoiseksi elämästään ja omasta roolistaan siinä. Muutosta kuvaavat sanat: ”Näin minä teen…”.

Mistä meidän tulisi tulla tietoisiksi omassa elämästämme uuden vuoden kynnyksellä? Minkälaisen muodon armo voisi saada meissä ja meidän tavassamme arvostaa itseämme, kohdella lähimmäisiämme ja luottaa Luojaamme?

Siunattua uuden alkua!

Mika Lehtola, Lappeen seurakunnan kirkkoherra