Lumikirkko rakentuu linnoitukselle tauon jälkeen

lumikirkon suuaukkoa tehdään, mies ja lapio

Lappeenrannan seurakuntayhtymän vapaaehtoiset ovat kuluneella viikolla rakentaneet linnoitukselle lumikirkkoa – muutaman vuoden tauon jälkeen. Ensimmäinen lumikirkko rakennettiin 2012, jonka jälkeen säännöllisesti aina vuoteen 2019 saakka. Kirkon valmistus- ja aukioloaika on aina ollut riippuvainen sääolosuhteista sekä lumen saatavuudesta.

Vuonna 2020 ensin lumenpuute ja sitten korona vaikutti siihen, että 2020 ja 2021 paikalle rakennettiin yksinkertainen lumiristi kynttiläpaikkoineen. Myös vuosina 2022-2023 oli lumikirkon rakentamisessa taukoa koronan ja sääolosuhteiden vuoksi.

Lumikirkon sijainti linnoituksella on perustunut sille, että paikalla on sijainnut peräti kolme kirkkoa. Näin lumikirkko on ollut osa historiallista jatkumoa. Rakentaminen on tehty aina talkoilla – kuten kirkot entisaikaan aina tehtiin.

Lumikirkko on tarkoitettu kaikille

Lumikirkko on Lappeenrannan seurakuntien yhteinen. Se on kaikille avoin ajankohdasta riippumatta, esimerkiksi omien hartauksien pitoon tai hiljentymiseen.

Seurakuntayhtymä järjestää paikalla hiutalehartauksia ja erilaisia tilaisuuksia. Vuonna 2019 järjestimme yli 30 tilaisuutta lumikirkolla. Seuraa siis Lappeenrannan seurakuntien tapahtumakalenteria myös lumikirkon osalta!

Lumikirkon pystytyksen ja toiminnan mahdollistavat eri yritysten sekä linnoituksen muiden toimijoiden kanssa tehty yhteistyö sekä lahjoitukset.

Linnoituksen lumikirkko tukee paitsi luontosuhdettamme, se sopii myös hyvin Lappeenrannan kaupungin kulttuuri- ja juhlavuoteen.

Lumikirkon omat sivut löydät lappeenrannanseurakunnat.fi -sivuilta. Tulevana sunnuntaina 21.1.2024 vietämme lumikirkon vihkiäisiä kirkkoherra Pasi Riepposen johdolla klo 18. Tervetuloa!

Jari Berg
Jari Berg