Lappeenrannan seurakuntien soittokunta täyttää 60 vuotta

Lappeenrannan seurakuntien toimintaan on jo 60 vuoden ajan kuulunut soittokuntatoiminta. Soittokunta tarjoaa harrastusmahdollisuuden eri ikäisille soittajille.

Lappeenrannan soittokunta konsertoi, johtajana Jorma Lautanen

Lappeenrannan seurakuntien soittokunnan riveistä on kasvanut kymmeniä ammattisoittajia ja musiikin ammattilaisia. Mutta ihan yhtä merkittävää soittokunnalle on se, että se on tarjonnut sadoille nuorille ja aikuisille mukavan harrastuksen. Eräs soittokunnassa muusikon tiensä aloittanut oli oman kylän poika Pave Maijanen.

Jo ennen seurakuntien soittokunnan perustamista toimi Lappeenrannassa ja lähipitäjien kylissä useita soittokuntia. Ne olivat usein torviseitsikoita, jollaisia Suomeen oli perustettu 1800-luvun loppupuolelta lähtien. Torviseitsikot juhlistivat tanssiaisia, iltamia, juhlia ja viihdetilaisuuksia.

1960-luvulla Suomeen alettiin perustaa soittokuntia seurakuntien yhteyteen. Malli tuli Isosta-Britanniasta, jossa soittokunnista oli saatu hyviä kokemuksia.

Lappeenrannan seurakuntien soittokunta syntyi 1963

Lappeenrannan seurakuntien soittokunnan isä on dir.mus. Rauno Vante. Vuonna 1937 Kuusankoskella syntynyt Vante saapui Lappeenrantaan Uudenmaan Rakuunarykmentin soittokuntaan soitto-oppilaaksi 14-vuotiaana.

Keväällä 1963 Rauno Vante havahtui siihen, että Lappeenrannan seurakunnassa on monenlaista nuorisotyötä, mutta soittokunta puuttui. Aktiivisuus seurakuntaan päin tuotti tulosta ja soittokunta pystytettiin osaksi Lappeenrannan seurakunnan toimintaa loppusyksystä 1963.

Soittokunta oli alussa varsin vaskipitoinen. Trumpettien, pasuunoiden, baritonitorvien ja tuubien lisäksi saatiin kaksi klarinettia ja yksi huilu – yhteensä 12 soitinta.

Aluksi soittokuntaan pyydettiin mukaan vain poikia. Soittajat löytyivät poikakerhojen kautta tai varuskunnan kantahenkilökunnan perheistä. Tytöt tulivat mukaan kuitenkin pian, vuonna 1967. Aluksi he olivat soittokunnassa jo olevien sisaruksia.

Vanten johdolla soittokunta vakiinnutti asemansa Lappeenrannan seurakunnan ja sittemmin Lappeenrannan seurakuntayhtymän yhteisenä toimintamuotona. Samalla linjalla jatkoi 1980-luvulla orkesteria johtanut Urpo Makkonen.

Vuodesta 1989 lähtien soittokuntaa on luotsannut Lappeenrannan kaupunginorkesterin klarinetin äänenjohtaja Jorma Lautanen. – Olen itsekin aloittanut muusikon urani tässä samaisessa soittokunnassa 1970-luvun alussa, hän kertoo. Lautanen kertoo oman musiikkikoulutuksensa vaikuttaneen ohjelmistoon siten, että mukaan on tullut viihteellisempää ohjelmistoa.

Mahdollisuus harrastaa musiikkia

Yksi soittokunnan perusajatuksista on aina ollut tarjota nuorille kehittävä harrastus maltillisilla kustannuksilla, jotta soittaminen olisi kaikille mahdollista. Soittokunnan toiminta ei kuitenkaan ole pelkästään nuorisolle suunnattua, vaan myös aikuiset ovat tervetulleita. Tällä hetkellä 25-henkinen soittajisto koostuu nuorten lisäksi ikinuorista puhallin- ja lyömäsoittajista. Esiintyvässä kokoonpanossa aikuissoittajia onkin enemmistö.

Soittokunnan viikoittainen toiminta muodostuu yksityisopetuksesta sekä oppilasorkesterin ja soittokunnan yhteisharjoituksista.  Juhlakonserttiin onkin perinteisesti pyydetty vahvistuksiksi soittokunnan toiminnassa mukana olleita harrastajia ja ammattilaisia – joita on tulevaan juhlakonserttiinkin saatu runsaasti.

60-vuotista taivalta juhlistetaan juhlakonsertilla

Lappeenrannan seurakuntien soittokunta järjestää juhlakonsertin Lappeenranta-salissa 5.11.2023 klo 15.00. Juhlasoittokunnan kokoonpanossa on 90 soittajaa, sekä entisiä soittajia vuosien varrelta, että nykyinen soittokunta. Konserttiin on vapaa pääsy.

Olet lämpimästi tervetullut konserttiimme!

Tutustu: lappeenrannanseurakunnat.fi/osallistu/musiikki/soittokunta

Jorma Lautanen