Vanhusten viikon maakunnallisessa pääjuhlassa Lappeenrannassa juhlittiin vanhusten lippua lippulaulun sävelin

Vanhuuden lippu_Kuva Jukka Kosonen.jpg

Vanhuuden lipun äärellä vasemmalta lukien Anna-Mari Kaskinen, Mikko Heikkilä, Anu Piutula-Heinonkoski

Vanhusten viikon Etelä-Karjalan maakunnallinen pääjuhla järjestettiin Lappeenrannan kaupungintalon Lappeenranta-salissa 4.10.2023 runsaslukuisen yleisön juhlistaessa tapahtumaa.

Juhlassa paljastettiin Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien tilaustyönä teettämä Vanhusten lippu ja kantaesityksensä saanut lippulaulu ”Nostetaan salkoon vanhuuden lippu”.

Vanhusten viikon maakunnallinen pääjuhla Lappeenranta-salissa
Kimpisenkoulun musiikkiluokkien lapsikuoro Vanhusten viikon maakunnallisessa pääjuhlassa Lappeenranta-salissa. Kuva: Jukka Kosonen 2023

Vanhusten lipun suunnitellut arkkitehti Mikko Heikkilä kuvaili lipun ideologista sanomaa seuraavin sanoin:

- Lapsuus - nuoruus - aikuisuus - vanhuus. Pitkän ketjun neljä erilaista lenkkiä. Lapsuus on arkaa, nuoruus innokasta, aikuisuus kypsää, vanhuus viisautta. Mutta ketju ei katkea tähän, vaan jatkuu taas vanhuudesta lapsuuteen, vain eri sukupolvessa. Kun vanhuus koskettaa taas uutta lapsuutta, ja lapsuus vanhuutta, tapahtuu jotain. Lapsuus jatkaa geeneissä ja kulttuurissa siitä, minkä vanhuus hänelle jättää.
Vanhuus jatkaa tuntemattomaan, sillä rakkaudella, jonka lapsuuden kosketus hänelle palauttaa.
Tämän merkitys aukeaa jokaiselle ajallaan.

Vanhusten lippu saapui juhlayleisön eteen kirjailija, sanoittaja ja runoilija Anna-Mari Kaskisen runon ”Nostetaan salkoon vanhuuden lippu” sanoin ja Sammonlahden seurakunnan kanttori Anu Piutula-Heinonkosken runoon säveltämän lippulaulun sävelin. Laulun esitti Seniorikuoro, jota johti Joutsenon seurakunnan kanttori Maria Kuusiniemi.

NOSTETAAN SALKOON VANHUUDEN LIPPU

Nostetaan salkoon vanhuuden lippu,
kiitetään vuosien voimaa.
Puhdasta kultaa on jokainen hippu,
elämän aateloimaa.
Haurailla voimilla tehty on töitä,
hoivattu, kannettu, valvottu öitä.
Annetaan kunnia kaikille heille,
elämän sankareille.

Nostetaan salkoon hoiva ja laatu,
sivistyskansamme mitta,
olkoon se perintö, lahjaksi saatu,
ehdoitta, laskelmitta.
Aika on vaatimus ilmoille päästää:
Vanhusten hoidosta ei pidä säästää.
Pidetään yhdessä vanhusten puolta,
kansallisaarteista huolta.

Voit katsoa ja kuunnella lippulaulun toisen esityksen tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kaskinen esitti juhlassa myös omia elämänmakuisia, kevyesti piikikkäitäkin runojaan vanhuudesta ja sai yleisössä aikaan spontaaneja naurunpyrskähdyksiä ja väliaplodeja.

Juhlan juontajana toimi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen projektipäällikkö Sari Hokkanen. Juhlan tervehdyssanat lausui hyvinvointialueen yhteisen vanhusneuvoston puheenjohtaja, järjestöneuvos Harri Aartelo. Hyvinvointialueen sosiaalipalvelun tervehdyksen juhlaan toi toimialuejohtaja Anu Koivumäki, julkaisten samalla eteläkarjalaisten hyvän ikääntymisen teesit.

Musiikkitervehdyksen juhlaan toi Kimpisenkoulun musiikkiluokkien lapsikuoro. Lappeenrannan kaupungin liikuntatoimen ohjaajat laittoivat juhlayleisön liikkumaan pienellä taukojumppatuokiolla. Juhlapuheen piti Ikäinstituutin johtaja Katja Borodulin. Juhlan päätössanat lausui Lappeenrannan kaupungin hyvinvointipalveluiden kehittämispäällikkö Sanna Natunen.

Thu Oct 05 14:50:00 EEST 2023