Piispa Mari Parkkinen vihitään virkaansa Mikkelin tuomiokirkossa 3.9.

Mikkelin hiippakunnan uusi piispa TT, pastori Mari Parkkinen aloittaa tehtävässään 1.9.2023.

Mari Parkkinen.

Parkkinen on järjestyksessään yhdestoista Mikkelin hiippakunnan piispa. Edellinen piispa, Seppo Häkkinen jää eläkkeelle syyskuun alussa 2023. Parkkinen vihitään ja siunataan virkaan Jumalan sanalla, rukouksella ja kätten päällepanolla Mikkelin tuomiokirkossa sunnuntaina 3.9. kello 10 alkavassa messussa. Vihkimisen toimittaa arkkipiispa Tapio Luoma avustajineen.

Vihkimysmessussa saarnaa piispa Mari Parkkinen. Vihkimyksessä arkkipiispa Luomaa avustavat Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo, Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki, Islannin apulaispiispa Gisli Gunnarsson, piispa Karin Johannesson Uppsalasta Ruotsista, piispa emerita Solveig Fiske Norjasta, piispa Henrik Wigh-Poulsen Aarhusin hiippakunnasta Tanskasta ja piispa Tiit Salumäe Virosta sekä Mikkelin hiippakunnan ystävyyshiippakunnan, Unkarin läntisen hiippakunnan piispa János Szemerei. Avustavana pappina toimii tuomiorovasti Arja Huuskonen. Tekstinlukijat ovat Mikkelin kaupunginjohtaja Janne Kinnunen ja johtaja Joan Lofgren Aalto-yliopistosta.

Messun musiikkia ovat toteuttamassa urkuri Laura Hintsala, kanttori Päivi Karjalainen, Mikkelin kaupunginorkesteri, johtajanaan Erkki Lasonpalo, trumpettisolisti Lauri Ronimus, Savonlinnan tuomiokirkon lauluyhtye, joht. Minna Raassina ja Mikkelin musiikkiluokkien kuoro, joht. Jukka Korhonen. Kuoron valmennuksesta vastaavat musiikin lehtori Jukka Korhonen ja musiikkiluokanopettaja Sirkku Pirhonen. Kuorolaiset tulevat seuraavista kouluista: Urheilupuiston koulu, rehtori Susanna Savander ja Päämajakoulu, rehtori Heikki Väätäinen.

Uusi piispa saa virkaan vihkimisen yhteydessä piispanviran tunnukset: piispanristin, piispansauvan sekä hiipan ja kaavun. Piispan kaapu on tehty jo Viipurin hiippakunnan piispa Yrjö Loimarannalle vuonna 1935. Kaavun yhteyteen tehty hiippa on kadonnut ja sen tilalle on tehty uusi hiippa, joka valmistui piispa Häkkisen vihkimykseen vuonna 2009. Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo ja Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki avustavat arkkipiispaa piispa Parkkisen pukemisessa viran tunnuksiin.

Messu televisioidaan suorana YLE TV1:ssä sekä radioidaan Yle Radio 1:n kanavalla. Medialle on varattu paikkoja tuomiokirkon ylälehteriltä, josta voi kuvata messua. Toimittajille ennakkoilmoittautuminen 31.8. mennessä piispan erityisavustaja Kalervo Pöykölle: kalervo.poykko@evl.fi. Kirkkoon pyydetään saapumaan viimeistään klo 9.45. Messun jälkeen tarjotaan kaikille juhlakahvit tuomiokirkon viereisessä seurakuntakeskuksessa, Savilahdenkatu 20. Kuvia messusta on saatavilla julkaistavaksi tilaisuuden päätyttyä tätä linkkiä klikkaamalla. Piispa Parkkisen saarna julkaistaan messun jälkeen Mikkelin piispan sivuilla, joille pääset tästä klikkaamalla.

2023-08-29 12:45:00.0