Koulukatu 10 asuinkerrostalo otettiin käyttöön

Vuoden 2021 puolella edellisen rakennuksen purkamisella alkanut rakennusprojekti Lappeenrannan seurakuntayhtymän Koulukatu 10 tontilla sai välietapin, kun talon ensimmäiset asukkaat pääsivät muuttamaan torstaina 15.6.2023.

Koulukatu 10 päivänvalossa.

Seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Jarmo Turunen kertoo, että kaikki 51 asuntoa ovat valmiina käyttöönotettaviksi. Pihatöiden osalta arvioitu valmistuminen on heinäkuun 2023 loppuun. Lisäksi ulkoasuun tehdään vielä viimeistelyä.

Rakennuksessa on katutasossa neljä liiketilaa, josta suurimpaan, Kauppakadun ja Koulukadun kulmaukseen, on tulossa ravintola. Turunen kertoo, että ravintolan sisustustöitä tehdään parhaillaan. Ravintoloitsijan mukaan ravintolan on tarkoitus avautua 21.6.2023.

Muiden liiketilojen osalta on Turusen mukaan alustavia neuvotteluja käyty, mutta toistaiseksi kolme muuta liiketilaa ovat vuokrattavissa. Liikehuoneistot ovat eri kokoisia, katutasossa sijaitsevia tiloja, jotka soveltuisivat hyvin esimerkiksi myymäläksi tai toimistotilaksi, Turunen vinkkaa.
– Ja sijaintihan on mitä mainioin.

Suunnitelmasta toteen

Koulukatu 10:ssä sijaitsi ennen Lappeenrannan seurakunnan seurakuntakeskus, joka oli äänestetty monina vuosina Lappeenrannan rumimmaksi rakennukseksi. Turunen sanoo luopumisen ja purkamisen syiksi ennen kaikkea 1977 valmistuneen talon sisäilmaongelmat, eivätkä tuon aikakauden tilaratkaisut enää palvelleet nykyistä toimintaa. Hän myös muistuttaa, että seurakuntayhtymällä on talo Valtakatu 38:ssa, johon toimintoja koettiin tarkoituksenmukaiseksi keskittää. Näin ollen Koulukatu 10:stä vapautui tontti, jolle oli mietittävä uutta käyttöä. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti rakennuttaa keskustaan vuokra-asuntoja, joille oli kaupungissa kysyntää. Asuntoja kohtaan jo ennakkoon osoitettu kiinnostus tuki päätöstä.

Alueelle järjestettiin Lappeenrannan kaupungin ja Lappeenrannan seurakuntayhtymän toimesta arkkitehtikilpailu vuonna 2019, jonka voittaneen suunnitelman pohjalta rakennusprojektia lähdettiin suunnittelemaan. Rakennussuunnittelun pohjana on käytetty arkkitehtien Harri Humpin ja Tatu Rekolan arkkitehtikilpailun voittanutta ehdotusta nimeltään ”Tarina”.

Rakentamisen piti alkaa 1.11.2021, mutta pohjatöissä ilmenneiden puutteiden vuoksi rakentamaan päästiin muutaman kuukauden viiveellä. Turunen sanoo, että itse rakentamisprojekti on sujunut hyvin yhteistyössä YIT:n kanssa.

Talossa on moderneja ratkaisuja, kuten huoneistokohtainen ilmanvaihtojärjestelmä, jolloin jokainen voi ohjata ilmanvaihtoa omien tarpeiden mukaan. Jokaisessa huoneistossa on valokuituliittymä, mikä takaa kaikille asukkaille riittävät tiedonsiirtoyhteydet. Myöhemmin asukkaiden käyttöön on tulossa myös yhteiskäyttöautot.

Valtaosa asunnoista on jo vuokrattu, mutta muutamia asuntoja on vielä vapaana, lähinnä kaksioita, Turunen mainitsee. Ripeä vuokraaja voi siis saada itselleen paraatipaikalla olevan asunnon, josta on lyhyt matka kaikkialle, niin satamaan kuin kauppakeskittymiinkin. Ja ravintolapalvelut löytyvät samasta talosta.
– Toivomme, että omalta osaltaan uusi rakennus vilkastuttaa ja elävöittää keskusta-aluetta, tuomalla uusia palveluja ja asukkaita keskustaan, Turunen tiivistää.

Sosiaalisessa mediassa uusi rakennus on herättänyt ihastusta, mutta myös kriittisiä ääniä keskustan talomassan kasvusta tai ulkoasusta löytyy, kuin myös asuntojen vuokratasosta. Vuokrataso talossa noudattelee keskustan uusien vuokra-asuntojen linjaa, Lappeenrannan seurakuntayhtymän talousjohtaja Kari Virtanen sanoo.

Kun pihatyötkin saadaan heinäkuun lopulla valmiiksi, asukkailla on käytössään viihtyisä piha-alue istutuksineen. Piha-alue integroituu sujuvasti Raatihuoneen puistoon.

Vastaavantyyppisiä rakennushankkeita ei seurakuntayhtymällä ole tiedossa lähitulevaisuudessa.
– Seuraavaksi keskitymme olemassa olevien kiinteistöjen ylläpitoon ja korjauksiin, Turunen toteaa.

Lisätietoja talosta ja vuokrausmahdollisuuksista:
www.lappeenrannanseurakunnat.fi/vuokra-asunnot/koulukatu-10

2023-06-20 14:01:00.0