Lappeenrannan seurakunnissa ruokaillaan yhdessä joka viikko

Yhteisöruokailut_Kuvituskuva_pixapay.jpg

Kuva: Pixabay

Lappeenrannan seurakunnat ovat olleet jo vuosikymmenten ajan tukemassa ruokailuja tai ruoan jakelua yhteistyössä yhdistysten ja säätiöiden kanssa. Seurakuntayhtymä on muun muassa ollut tukemassa niin rahallisesti kuin diakoniatyöntekijöiden työpanoksella työttömien yhdistyksen ruokailutoimintaa.  Myös omia ruokahetkiä on järjestetty kaikissa seurakunnissa eri muotoisina ja eri ajankohtina jo vuosien ajan.

Saadut kokemukset yhteisöruokailuista ovat olleet kannustavia. Kussakin seurakunnassa ruokailijoita ilmaisen lounaan tai puuron äärellä on useita kymmeniä. Palautteet ovat olleet poikkeuksetta kiittäviä. Seurakuntien diakoniatyössä on myös pantu merkille selvä tarve tämänkaltaiselle toiminnalle. – Kulujen nousu näkyy ihmisten arjessa, ja olemme yhteisöruokailuilla halunneet tarjota lisäapua sitä tarvitseville, erityisdiakoni Ari Tuomikoski Tikankulmasta kertoo. – Olemme iloksemme havainneet, että yhteisöruokailumme tavoittavat eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevat ihmiset, hän lisää. Samalla hän iloitsee siitä, että testamenttivaroin Tikankulmassa on voitu ryhtyä tarjoamaan lounasta keskiviikkoisin budjettivaroin tarjotun kahvitarjoilun lisäksi.

Ruokailuun osallistumiselle ei ilmoittauduta, eikä sitä tarvitse perustella, vaan kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan. Ruoka on ensisijainen asia, mutta yhtälailla tärkeää on mahdollisuus keskusteluun ja yhteiseen hetkeen muiden kanssa. Joillekin keskustelutuokio on yhtä tärkeä kuin vatsan täyte, toisille arjen helpotus rahallisesti, toisille ajallisesti. Ruokailu on turvallinen paikka tulla kohdatuksi, jossa on mahdollista keskustella muiden paikalla olijoiden tai seurakunnan työntekijöiden kanssa. Aiheet ovat vapaat.

Yhteisöruokailun toteuttavat seurakuntien keittiöt sekä Tikankulmassa oma keittiö. Yhteisöruokailut mahdollistuvat osin diakonian testamenttivaroin ja osin budjettivaroin, eli kirkollisverovaroin.  Yhteisöruokailut täydentävät diakoniatyön hävikkiruokajakelua sekä muuta harkinnanvaraista taloudellista tukea.

- Ruokailumahdollisuudesta kertominen vauvamuskariin osallistuville vanhemmille tuntui itsestänikin melkein satumaiselta, eikä moni meinannut sitä uskoakaan, varhaisiän musiikkikasvattaja Marjo-Riitta Lehtonen myhäilee. Lehtosen vauvamuskarilaiset ovat päässeet jo hyödyntämään Lauritsalan seurakunnan tarjoamaa mahdollisuutta yhteisöruokailuun.

Lue tunnelmista lisää Marjo-Riitta Lehtosen blogikirjoituksestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ruokailemaan pääsee ympäri kaupunkia

Sammonlahden kirkolla käynnistyi vuoden alusta kaikille avoin ja maksuton yhteislounas tiistaisin alkaen 17.1.2023. Ruokatarjoilu jatkuu viikoittain juhannukseen saakka.

Ovet aukeaa klo 10.45, klo 11 ruokarukous ja ruoanjako alkaa.
Ruoanjako päättyy klo

Ruokailuaika klo 12.00 saakka.

Tiedustelut: Sammonlahden seurakunnan diakoni Soili Hämäläinen-Mujo p. 040 3126 520

Keskustassa Kirkonkulman aamu Lappeen seurakuntasalissa, Kirkkokatu 10A, esteetön kulku hissillä.
Diakonian aamupala kaikenikäisille tiistaisin 21.2., 7.3., 21.3., 4.4., 18.4., 16.5., ja 30.5.

Aamupalan tarjoiluaika klo 9 alkaen n. klo 10.30 saakka. Tila on avoinna klo 11 asti, vapaaehtoinen maksu.

Voit poiketa aamupalalla hetken tai viipyä pidempään, lukea lehtiä, vaihtaa kuulumisia toisten kanssa tai vain olla.  Diakoniatyöntekijöitä on tavattavissa ja vapaaehtoiset auttavat aamupalan järjestelyissä.

Tiedustelut: Lappeen seurakunnan diakoni Annika Meskanen, p. 040 3126 620

Lauritsalan seurakuntakodilla, Kauppalankatu 1, järjestetään yhteisöruokailu "Päivän keitto" tiistaisin klo 11-13 (tarjoilu päättyy klo 12.30) toukokuun loppuun saakka. Ruokaa varataan 50 annosta. Ruoka on maksuton, vapaaehtoinen maksu ohjataan oman seurakunnan diakoniatyölle.

Tiedustelut: Lauritsalan seurakunnan diakoni Titta Hämäläinen, p. 040 5374 192

Joutsenon seurakunnassa toimintaa käynnistetään parhaillaan. Todennäköisesti yhteisöruokailemaan päästään kaksi kertaa kuukaudessa torstaisin. Aikatauluista kerrotaan verkkosivuillamme ja sosiaalisessa mediassa heti aikataulujen tarkennuttua.

Tiedustelut: Joutsenon seurakunnan diakonit Katri Smolander, p. 040 3126 720 tai Tuija Kokki, p. 040 3126 721

Päiväkeskus Tikankulmassa keskiviikkoisin klo 11-12.30 kaikille avoin ja maksuton lounas. Tikankulmassa ilmainen kahvitarjoilu aukioloaikoina myös muina arkipäivinä (tiistaisin suljettu).

Tiedustelut: erityisdiakoni Ari Tuomikoski, p. 040 3126 835

2023-02-08 09:07:08.0