Itsenäisyyspäivänä kunnioitettiin sankarivainajien muistoa

Seppeleenlasku_Kuvaaja_Keijo Martikainen.jpg

Seppeleenlasku Lappeenrannan sankarihautausmaalla. Kuva: Keijo Martikainen

Lappeenrannassa kunnioitettiin itsenäisyyspäivänä sodissa kaatuneiden muistoa sankarihautausmaan muistomerkeillä. Talvisessa säässä vietettyä itsenäisyyspäivää kunnioitettiin ja juhlistettiin monin tavoin.

Päivä alkoi sanajumalanpalveluksena Lappeen Marian kirkossa, jonka jälkeen vetraanijärjestöjen lippulinna, kaupungin, Maasotakoulun ja seurakunnan edustajien seppeleenlaskijat järjestäytyivät sankarihautausmaalle.

Seppeleet laskettiin talvi-ja jatkosodan sankarivainajien muistomerkille sekä Äiti Karjala-patsaalle, vapaussodan muistomerkille, Lottapatsaalle sekä vuoden 1918 vakaumuksensa puolesta kaatuneiden haudalle. Seppeleiden laskujen jälkeen itsenäisyyspäivän vietto jatkui kaupungitalolla avoimena kahvitarjoiluna.  Tämän jälkeen varsinainen juhla pidettiin Lappeenranta-salissa.

Illan hämärtyessä kotien pihoilla ja ikkunoissa sekä haudoilla syttyivät tuhannet kynttilät muistuttamaan itsenäisyyspäivästämme.

2022-12-07 08:18:00.0