Sotainvalideille muistokivi Marian kirkon hautausmaalle

Talvisodan syttymispäivän, 30.11., tilaisuuksiin kuului Lappeenrannan seudun sotainvalidien muistokiven vihkiminen ja käyttöönotto.

sotaveteraanit 011222.jpg

Kunniavartion ympäröimänä sotainvalidien yhdyshenkilö Ilkka Huttunen (vas.) ja pj. Kullervo Lehtonen osoittivat kunnioitusta hautausmaan uusimmalle muistomerkille.

Punagraniittia olevalla sotainvalidien muistokivellä halutaan osoittaa se, miten kaveria tai läheistä ei jätetä.
Punagraniittia olevalla sotainvalidien
muistokivellä halutaan osoittaa se,
miten kaveria tai läheistä ei jätetä.

Muistokivi sijoitettiin Lappeen Marian kirkon hautausmaalle. Tarkempi paikka on kirkon puoleisen portin luona, missä sijaitsee entuudestaan sotainvalidien muistotammi.

Muistokiven paljastustilaisuudessa puhui sotainvalidien yhdistyksen puheenjohtaja Kullervo Lehtonen ja veljespappi Jorma Taipale. Musiikkiesityksestä vastasi trumpetilla John Airesvuo.

Paljastustilaisuduen jälkeen talvisodan alkamisen muistopäivää muisteltiin Marian kirkossa. Kirkossa eversti Seppo Pesonen kertoi talvisodasta. Messun toimittivat kirkkoherra Mika Lehtola ja seurakuntapastori Teemu Muuri. Mukana olivat veljespapit Jorma Taipale ja Maarit Hirvi. Messun kanttorina oli Heidi Harju. Messun jälkeen runsaslukuinen yleisö nautti Sotilaskotisisarten tarjoamat munkkikahvit.

Teksti ja kuvat: Keijo Martikainen

Thu Dec 01 11:38:00 EET 2022