Piispa siunaa kylvön Joutsenossa

Toukosiunaus Seppäsen tilalla 12.5.2022 klo 17

AdobeStock_viljapelto ja käsi_L.jpeg

Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen toimittaa toukosiunauksen Joutsenossa Reetta ja Juha Seppäsen tilalla (Kähäriläntie 325, Joutseno) 12.5.2022 klo 17.

Rukoushetken jälkeen piispa ja maanviljelijä Jaakko Arminen keskustelevat maanviljelyksestä ja maaseudun kysymyksistä. Koko tilaisuus kestää noin puoli tuntia. Rukoushetki sekä keskustelu striimataan ja ovat seurattavissa Mikkelin hiippakunnan Youtube-kanavan kauttaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tilaisuus on kaikille avoin. Median edustajat ovat myös tervetulleita mukaan tilaisuuteen.

Toukosiunauksen ja keskustelun jälkeen toimittajilla on mahdollisuus haastatteluille. Ilmoittautuminen piispan erityisavustajalle 10.5.2022 mennessä.

Rukoushetken ja haastattelujen jälkeen Eläkeliiton Joutsenon yhdistys tarjoaa kahvit.

Toukosiunauksella on Suomessa pitkä historia

Osassa Suomea puhutaan toukosiunauksesta, osassa kylvön siunaamisesta. Kyseessä on vanha kirkollinen perinne, joka juontaa juurensa keskiajalle. Silloin oli tapana järjestää erityisiä rukouskulkueita pelloilla. Väki kokoontui pellon pientareelle pyytämään siunausta alkaneelle kasvukaudelle.

Kylvön siunaamista varten Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Kirkkokäsikirjassa on edelleen rukoushetken kaava. Tilaisuudet ovatkin yleistyneet viime vuosikymmeninä. Joutsenon seurakunnassa toukosiunaukset ovat olleet ohjelmassa perinteen mukaisesti jo pitkään. Vuosittainen kylvön siunaus on pidetty kiertävästi alueen maatiloilla yhteistyössä paikallisten yhdistysten kanssa.

Tämänvuotinen tilaisuus toteutetaan yhdessä Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulin, Joutsenon seurakunnan, Eläkeliiton Joutsenon yhdistyksen, Joutsenon Maamiesseuran ja Etelä-Suomen ProAgrian kanssa.

LISÄTIETOJA: Piispan erityisavustaja Kalervo Pöykkö, kalervo.poykko@evl.fi, puh. 050 543 0739.

Fri May 06 12:47:37 EEST 2022