Keräystavoite 20 000 € /vuosi

Keräyskohteet Kambodžassa:

1)  Kirkon ruokaturvatyö

Kambodžassa ilmastonmuutos kurittaa maata. On arvioitu, että tänä vuonna vuosittaisen sadekauden sademäärät ovat vain 40 % normaalista, jolloin maatalous ei tuota perheisiin tarvittavaa ruokaa. Perheissä on toimeentulohaasteita ja ruokavalio on yksipuolista ja niukkaa. Yksipuolinen ruokavalio koskettaa erityisesti kasvuiässä olevia lapsia. Perheistä lähdetään myös hakemaan toimeentuloa kaupunkeihin. Valitettavasti usein kaupungeissa ansaitut pienet tulot menevät muuhun kuin perheen tukemiseen. Perheet joutuvat myös lainaamaan rahaa korkealla korolla perustarpeisiin. Kambodzan luterilainen kirkko jakaa ruoka-apua sekä tukee perheitä lahjoittamalla kanoja. Kirkon ruokaturvatyö tukee yli 200 perhettä kirkon neljän seurakunnan alueella.
Yksi aikuinen kana maksaa 8 euroa (kanan kasvatus, ruokinta ja rokotus maksaa tipusta aikuiseksi noin 8 euroa)

2) Kestäviä elinkeinoja alkuperäiskansoille

Suomen Lähetysseura tukee Kambodžan alkuperäiskansoja ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja ympäristöä, ruokaturvaa ja toimeentulomahdollisuuksia edistäviä ratkaisuja. Ratanakirissä, Koillis-Kambodžassa otetaan käyttöön puuta säästäviä sementtiliesiä. Perinteisesti ruokaa laitetaan avotulella kolmen kiven päällä nököttävässä kattilassa. Uusia liesiä käyttävät perheet ovat tyytyväisiä - liedet säästävät polttopuuta ja tekevät ruoanlaitosta tehokkaampaa.
Puuta säästävien uunien muotti maksaa 80 euroa. *Työtä tuetaan Suomen kehitysyhteistyövaroin.*
Lisämateriaalia  https://www.youtube.com/watch?v=89UC3_7LN88Linkki avautuu uudessa välilehdessä

3) Kestäviä elinkeinoja alkuperäiskansoille

Ratanakirissä, Koillis-Kambodžassa nuoret alkuperäiskansoihin kuuluvat naiset haluavat tukea ja vahvistaa identiteettiään käsityötaidon keinoin. Brao-kansaan kuuluva naisten ryhmä saa tukea perinteisen käsityötaidon elvyttämiseen. Nuorten naisten halu elvyttää ja kehittää omia kulttuureitaan antaa itseluottamusta. Omaa identiteettiä ei tarvitse hävetä, vaan siitä voi olla ylpeä.
Tarvittavat kangaspuut maksavat 12 euroa. *Työtä tuetaan Suomen kehitysyhteistyövaroin.*

4) Vammaisten lasten ja nuorten koulutuksen tukeminen

Kuvassa Sok Leap, joka ei päässyt aloittamaan koulua liikuntarajoitteensa takia tavalliseen tapaa 7-vuotiaana, vaan vasta kun hänelle järjestettiin liikkumista helpottava kolmipyöräinen. Opettajan mukaan hän on luokkansa parhaimpia ja hän on kirinyt ikätoverinsa kiinni parissa vuodessa. Keskustelun aikana selvisi, ettei koululla ole esteetöntä WC:tä, jota hän voisi käyttää koulupäivän aikana. Lähetysseuran kumppanijärjestö Epic Arts selvitti kuinka kouluun voitaisiin rakentaa esteetön WC ja tämä järjestyi osana Lähetysseuran hanketta.
Esteetön WC kouluun maksaa 1500 euroa *Työtä tuetaan Suomen kehitysyhteistyövaroin.*
Lisämateriaalia: https://www.youtube.com/watch?v=W7EIWAXBiuALinkki avautuu uudessa välilehdessä

5) Kambodzan luterilaisen kirkon työn tukeminen

Kirkolle vihittään marraskuun 9. päivä neljä pastoria sekä kirkon ensimmäinen piispa. Kirkko on tähän asti ollut Singaporen piispan alaisuudessa, mutta nyt 13 vuoden jälkeen saa oman kambodžalaisen piispan. Sreyliak Touch (kuvassa) ja neljä ordinoitavaa pastoria tarvitsevat albat.
Albat maksavat noin 50 euroa (Sara kävi torilla ostamassa kankaan, jonka etsimisessä meni tovi! Lisäksi ompelutyö paikallisella ompelijalla)

// ]]>