Harvoin kuultu oratorio juhlistaa 100-vuotiaita kirkkoja pääsiäisenä

Kirkot 100 vuotta juhlakonsertit_COVER.png

Lappeenrannan ja Savitaipaleen kirkko täyttävät tänä vuonna 100 vuotta. Yksi juhlavuoden tapahtumista on Johann Sebastian Bachin (1685–1750) säveltämä pääsiäisoratorio BWV 249; Komm, eilet und laufet konsertti. Konsertit toteutetaan Lappeenrannan ja Taipaleen seurakuntien yhteistuotantona. Musiikkia johtaa Lappeenrannan ja Joutsenon seurakuntien A-kanttori Toni Pussinen. Oratoriossa esiintyvät solisteina sopraano Jonna Imeläinen, altto Anne Viljamaa-Harju, tenori Jussi Salonen, basso Riku Pelo. Lisäksi mukana on orkesteri ja kuoro.

Poikkeuksellisen tästä konsertista tekee se, että kuorolla on vain kaksi riemullista osaa. Näissä konserteissa teosta vievät eteenpäin solistit ja orkesteri, korostaa Toni Pussinen ja kehottaa tulemaan paikalle nauttimaan teoksesta, jota ei ole ihan äsken Etelä-Karjalassa kuultu. Ensimmäinen konsertti on Lappeenrannan kirkossa (Mannerheiminkatu 1) sunnuntaina 31.3. klo 17 ja toinen esitys Savitaipaleen kirkossa (Peltoinlahdentie 26) maanantaina 1.4. klo 17. Konsertteihin on vapaa pääsy, mutta konsertin ohjelmalehtisestä veloitetaan 10 euroa.

Toni Pussinen
Toni Pussinen