Poisnukkuneet

”Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois.” 1. Kor. 15:6

Tämä yksittäinen raamatunjae liittyy Korinttolaiskirjeen kohtaan, jossa Paavali palauttaa kuulijoiden muistiin evankeliumin ytimen, Kristuksen ylösnousemisen. Hän vetoaa noihin viiteensataan todistajaan, joilla on henkilökohtainen kokemus asiasta. Oma mieleni jäi kuitenkin askartelemaan tämän jakeen viimeisten sanojen kohdalle.

”Poisnukkuneet” on mielestäni oikeastaan valtavan toiveikas ilmaus. Nukkuvalla ei ole tietoa ajasta. Yhtämittainen syvä uni, kestää se sitten tunnin tai vuorokauden, tuntuu oikeastaan vain silmänräpäykseltä. Se tuntuu lyhyeltä ja se onkin lyhyt aika iankaikkisuuteen verrattuna.

Me kaipaamme poisnukkuneita läheisiämme ja meillä on ikävä. Mutta jos me nukahdamme sängyssämme, emmekä herää enää täällä maan päällä, me heräämme huomenissa Herran luona. Aamun koitteessa saamme tavata myös rakkaamme, jotka ovat aikaisemmin nukkuneet pois. Saamme myös kohdata Jeesuksen Kristuksen sellaisena kuin hän on. Silloin on koittanut iankaikkinen aamu.

Tero Kalpio
kirkkoherra, Joutsenon seurakunta