Jumala on rakkaus

Joutsenon jokaisesta kirkosta ovat jostakin löytyneet sanat ”Jumala on rakkaus”. Itse asiassa nykyinen Joutsenon kirkko onkin jopa alun perin vihitty Johanneksen kirkoksi nuo sanat ylös kirjanneen rakkauden apostolin mukaan.

Jeesuksen opetuksessa ihmisen perustavimpia suhteita kuvattiin rakkaussuhteiksi. Jeesuksen opettama rakkauden kaksoiskäsky kiteyttää lain käskyt kahteen asiaan: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Kerrotaan, että Martti Luther etsi munkkina olleessaan tuskaisesti Jumalan rakkautta. Hän kuitenkin näki vain oman epätäydellisen rakkautensa, joka tuntui kohdistuvan lähinnä palkkion toivoon tai rangaistuksen pelkoon, oman edun tavoitteluun. Ja Jumala näyttäytyi tätä vasten kaikkitietävänä tuomarina.

Paavalin kirjeiden pohjalta Luther löysi ajatuksen, että on olemassa kahdenlaista rakkautta, sitä jolla me rakastamme ja sitä jolla Jumala rakastaa. Ihmisen rakkaus kohdistuu kauniiseen ja arvokkaaseen, sellaiseen mikä tuottaa iloa ja nautintoa. Jumalan rakkaus puolestaan on ”uutta luovaa”, joka kohdistuu syntisiin, huonoon, heikkoon ja siihen joka ei kerta kaikkiaan ole mitään, ja tekee siitä pyhää, kaunista ja ehjää.

Meidän toivomme perustuu siihen, että Jumalan rakkaus on erilaista kuin ihmisen. Se kohdistuu meihin kaikkiin syntisiin, arkoihin ja hyödyttömiin. Luther kiteytti: ”Syntiset ovat kauniita, koska heitä rakastetaan. Heitä ei rakasteta koska he ovat kauniita”.

Tero Kalpio
Kirkkoherra, Joutsenon seurakunta