Poika saunoo

Suomi on kolmatta kertaa maailmanmestari jääkiekossa. Suurin huuma alkaa olla ohitse, vaikka ”poika saunoo” vielä ja yhä kysellään ”löikö Mörkö sisään”?  Voitto oli suuri asia, mutta ehkä voittoa tärkeämpi oli matka voittoon. Joukkue, jolta ei odotettu mitään ennen kisoja osoittautui suureksi joukkueeksi, joka luotti itseensä ja tekemiseensä.

Monesta suusta olen kuullut, että meidän pitäisi työn tekemisessä ottaa mallia tuosta joukosta.

Leijonilla oli oma projekti ja tavoite - voittaa maailman mestaruus. Joukkue oli kerätty tuota projektia varten ja kun kisat olivat ohi, joukkueen työ oli tehty ja oli aika juhlaan. Meillä seurakunnassa on myös tavoite: ”julistaa evankeliumia kaikelle kansalle”. Tavoitetta kohti on pyritty vuosisatoja – projektimme on yhä kesken.

Leijona-valmentaja Jukka Jalonen on moninkertainen voittajavalmentaja. Hänestä on malliksi johtamiseen. Johtajana hän luotti joukkueensa kaikkiin pelaajiin, olivat he sitten maalivahteja, puolustajia tai hyökkääjiä. Kullakin pelaajalla oli johtajan antama rooli, kullakin kentällisellä oma tehtävänsä. Olen varma, että valmentaja on joutunut antamaan korjaavaa palautetta joukkueelle. Jääkiekkojoukkueen johtaminen ei ole neuvottelua. Johtajuudesta voimme oppia.

Pelaajien alaistaidoista voimme myös oppia. He ovat ottaneet korjaavan palautteen vastaan, kenties kyseenalaistaneet haastaneet, mutta ovat kunnioittaneet valmentajaa. He ovat kuulleet palautteen tehtävän eteenpäin viemisenä. Jokainen on luottanut toiseen, jokainen on tehnyt oman osansa. Joukkueessa on vallinnut hyvä yhteishenki, eikä epäonnistumisia tai takaiskuja ole jääty murehtimaan. On menty eteenpäin kohti tavoitetta, askel tai luistimen potku kerrallaan.

Meidän tulee myös työyhteisössämme kunnioittaa toisia yhteisön jäseniä, meidän tulee luottaa toistemme ammattitaitoon. Johtajina meidän tulisia antaa korjaava palaute niin, että se kuullaan. Korjaava palaute tulee kuulla palautteena, ei arvosteluna persoonaa kohtaan.  Ja tavoite on pidettävä kirkkaana mielessä.

Kuten Iso kirja meitä opettaa ”toinen toistenne kunnioittamisessa kilpialkaa keskenänne”.

Hannu Haikonen
kirkkoherra, Lappeenrannan seurakunta