Oliko Juri Gagarinilla puhdas sydän?

Maailman ensimmäisestä avaruuslennosta tuli eilen kuluneeksi 60 vuotta. Juri Gagarin lensi 12.4.1961 Vostok 1 -aluksellaan kerran maailman ympäri. Hänestä tuli kerralla kuuluisuus. Hänen hymyilynsä ja iloisuutensa toivat Neuvostoliitolle vain entistä enemmän propagandahyötyä. Neuvostoliitto ei enää laskenut Gagarinia uudelleen avaruuteen. Häntä kuljetettiin ympäri maailmaa kertomassa Neuvostoliiton saavutuksista. Tällä tavoin Neuvostoliitto halusi viime kädessä viestittää maailmalle, että heidän kommunistinen järjestelmänsä oli etevämpi kuin lännen kapitalistinen järjestelmä.

Tarkastellessamme avaruuskilvan historiaa joudumme menemään hieman ajassa taaksepäin. 2. maailmansodan lopulla Neuvostoliitto länsivaltojen kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti sai valloittaa Berliinin. Valloituksensa myötä se vei suuren joukon saksalaisia tiedemiehiä maahansa. Eräiden laskujen mukaan Neuvostoliitto olisi vienyt 2200 tiedemiestä maahansa, ja länsimaista lähinnä Yhdysvallat 1600. Näiden tiedemiesten merkitys avaruusteknologian kehityksessä oli suuri.

Gagarinin saavutus oli kylmän sodan avaruuskilvassa suuri voitto Neuvostoliitolle ja kova isku Yhdysvalloille. Tästä arvovaltatappiosta Yhdysvallat sisuuntui ja vei ihmisen kuuhun vuonna 1969. Tämän jälkeen kilpajuoksu avaruudessa rauhoittui, kunnes se on jälleen nostamassa päätään. Nyt avaruudessa tapahtuu enemmän kuin koskaan aiemmin. Se on saanut uusia piirteitä Kiinan noustua suureksi peluriksi tässä kilpailussa.

Neuvostoliitto yritti kaikin tavoin osoittaa olevansa parempi ja etevämpi yhteiskunta kuin lännen demokratiat. Kaikki yhteiskunnan osa-alueet valjastettiin tähän propagandatarkoitukseen. Esimerkiksi urheilijat eivät vain voittaneet kilpailuja, vaan he voitoillaan osoittivat yhteiskuntajärjestyksensä olevan länttä paremman. Tämä kilpailu lopulta romahdutti taloudellisesti heikon Neuvostoliiton. Ateistinen neuvostojärjestelmä taitaa olla historian sivu ainoa supervalta, joka on romahtanut sisältä käsin, omaan mahdottomuuteensa.

Gagarinin avaruuslennon piti ennen kaikkea osoittaa, kuinka ateistinen yhteiskuntajärjestelmä on parempi kuin lännen vielä tuolloin varsin kristilliset demokratiat. Kristilliset kirkot joutuivat tuolloin Neuvostoliitossa toimimaan ns. maan alla. Maanalaisen seurakunnan piirissä kerrottiin avaruuslennon jälkeen kertomusta, jolla ymmärsin olevan todellisuuspohjan. Opettaja oli koulussa kertonut Juri Gagarinin avaruuslennosta suurena neuvostovaltion saavutuksena. Samassa yhteydessä hän oli maininnut, ettei Gagarin ollut nähnyt avaruudessa mitään Jumalaa. Pieni tyttö oli tuolloin nostanut kätensä. Opettaja kysyi, mitä asiaa tytöllä oli. Tyttö kysyi, että oliko Juri Gagarinilla puhdas sydän? Opettaja ihmetteli tytön kysymystä ja tiedusteli, mitä tyttö oikein tarkoitti. Silloin tyttö oli vastannut: ”Raamatussa sanotaan, että vain puhdassydämiset saavat nähdä Jumalan kirkkauden”.

Pentti Berg
Kirkkoherra