Näkövammaiset henkilöt ovat tervetulleita mukaan kaikkeen Lappeenrannan seurakuntayhtymässä järjestettävään toimintaan

Tietoa seurakuntien toiminnasta

Lappeenrannanseurakunnat.fi  sivustolla tiedotetaan Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien toiminnastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kirkolliset ilmoitukset Linkki avautuu uudessa välilehdessäilmestyvät viikottain Etelä-Saimaan Keskiviikko-lehdessä.
SeurakuntatervehdysLinkki avautuu uudessa välilehdessä -lehti ilmestyy viisi kertaa vuodessa.  Lehti on kuunneltavissa Luetus-ohjelmassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Lehti on saatavana myös Daisy-versionaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Saavu Kirkkoposti - podcast kuunneltavissa evl:n nettisivuilta https://evl.fi/osallistu/antia-arkeen/toimintaa-erityisryhmille/saavu-kirkkopostiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

DIAKONIATYÖN PUOLESTA SEURAKUNTAYHTYMÄSSÄ JÄRJESTETÄÄN ERITYISESTI NÄKÖVAMMAISILLE HENKILÖILLE SUUNNATTUA TOIMINTAA:

Ryhmätoimintaa: Hetki-ryhmä on vertaistuellinen keskusteluryhmä. Ryhmä kokoontuu Lappeenrannan keskustassa kerran kuukaudessa perjantai-iltapäivisin (syys-toukokuussa, ryhmäpäivät alempana tällä sivulla, lisäksi kesätapaaminen sovitusti).  Ei ennakkoilmoittautumisia. Ryhmän ohjaajana toimii diakonissa Marika Gustafsson.

Leiripäivä kerran vuodessa kesäaikana yhteistyössä Lappeenrannan ja Imatran seurakunnan kanssa. Vuonna 2024 lei ripäivä elokuussa (ma 26.8.) Imatran Päivärannan leirikeskuksessa. Ennakkoilmoittautumiset näkövammaistyöstä vastaaville diakoniatyöntekijöille myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana elokuussa.

Joulujuhla toteutetaan yhteistyössä Lappeenrannan ja Imatran seurakunnan kanssa. Vuonna 2024 joulujuhla (pe 13.12.) Lappeenrannassa, Kirkkokatu 10 A. Ennakkoilmoittautumiset myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana Etelä-Karjalan Näkövammaiset ry:n toimistoon marras-joulukuussa.

Lisäksi on mahdollisuus:
Henkilökohtaisiin keskusteluihin
Koti-, asumisyksikkö- ja laitoskäynteihin
Pienimuotoiseen taloudelliseen avustamiseen vaikeassa tilanteessa (oman asuinalueen diakoniatyön kautta)

HETKI-ryhmä

Näkövammaisille suunnattu vertaistuellinen keskusteluryhmä päiväkahveineen. Ryhmä kokoontuu syys-toukokuussa kerran kuukaudessa perjantai-iltapäivisin klo 13.00-14.30os. Kirkkokatu 10 A, 3. krs rappusilla, 5.krs hissillä (esteetön pääsy hissillä). Kahvitarjoilu klo 12.45 lähtien. Ryhmissä mukana diakonissa Marika ja "kahviemo"- vapaaehtoinen Riitta.

Seuraavat ryhmätapaamiset:
HUOM. Kokoontumispaikka muuttunut!

Kirkkokatu 10 A
pe 8.3.
pe 5.4.
pe 3.5.

Kesätapaamisen paikka ja ajankohta sovitaan yhdessä toukokuussa.

Kuva: Näkövammaisen henkilön tunnus.

Kansainvälistä valkoisen kepin päivää vietetään
15. lokakuuta. Päivä muistuttaa liikkumisen, liikenteen ja ympäristön suunnittelusta näkövammaisten kannalta sekä lisää valkoisen kepin tunnettuutta muille liikkujille.

Sokeiden viikkoa vietetään marraskuun toisella ehjällä viikolla. Viikon tarkoitus on nostaa esille näkövammaisille tärkeitä ja ajankohtaisia asioita.

Tärkeitä yhteystietoja:

PAIKALLISYHDISTYS
Etelä-Karjalan näkövammaiset ry:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä toimisto p. 040 486 0056eknakovammaiset@gmail.com).

KUNTOUTUSOHJAAJA
E-K hyvinvointialueen kuntoutusohjaajaLinkki avautuu uudessa välilehdessä Hanna Räisänen p. 044 791 5764, hanna.x.raisanen@ekhva.fi. Hanna pyrkii vierailemaan seurakunnan Hetki-ryhmässä jokaisella ryhmän toimintakaudella.

TOIMEENTULOTURVAN ASIANTUNTIJA
NKLLinkki avautuu uudessa välilehdessä:n (Näkövammaisten liiton) oikeuksienvalvojana Etelä-Karjalassa toimii Vuokko Jantunen p. 050 526 3725vuokko.jantunen@nkl.fi.

DIAKONIATYÖNTEKIJÄ, IMATRA
Imatran seurakunnan näkövammaistyön yhteyshenkilö, diakoni Liisa Töllinen, p. 040 755 0507, liisa.tollinen@evl.fi .

Yhteystiedot, näkövammaistyön yhteyshenkilö

Diakonissa
Lappeenrannan seurakunta
Valtakatu 38, 3. krs
53100 Lappeenranta

Erilaisia näkövammaisille suunnattuja apuvälineitä esim. puhuvia kelloja voi tilata Aviris-myymälästä.

Mikäli olet hankkimassa itsellesi ensimmäistä puhuvaa kelloa ota yhteys näkövammaistyöstä vastaavaan diakoniatyöntekijään. Lappeenrannan seurakuntayhtymässä diakoniatyö halutessasi osallistuu ensimmäisen puhuvan kellon hankintaan 50 eurolla ja auttaa kellon tilaamisessa.

Vasemmanpuoleinen kuva: Viininpunainen muovinen suorakaiteen muotoinen laatikkomallinen puhuva kello, jossa kaksi mustaa nappulaa päällä (kertoo ajan ja päivän).
Oikeanpuoleinen kuva: musta nahkarannekkeinen puhuva rannekello. Kellotaulussa on mustat numerot valkoisella taustalla. Kellotaulun oikealla sivulla on kaksi pientä ruuvia (kertoo ajan).