Sammonlahden kirkko

Sammonlahden kirkon ja seurakuntakeskuksen on suunnitellut lappeenrantalainen arkkitehtuuritoimisto Riitta ja Kari Ojala. Kirkko, joka sai nimekseen psalmin sanat Virvoittavien vetten tykö, vihittiin käyttöön Marianpäivänä 22. maaliskuuta 1992. Kirkon ja siihen keskeisesti liittyvän seurakuntakeskuksen rakennusmateriaaleina on käytetty betonia, punatiiltä sekä Ristijärven harmaata graniittia.

Kirkkosali on muodoltaan pyöreä ja alttari sijoittuu keskelle salia. Suunnittelija Riitta Ojalan mielessä on ollut keskeiskirkko, jossa seurakunta kiertyy alttarin ympärille. Alttaritauluna toimii yksinkertainen ns. Andreaan risti, jonka läpi luonnonvalo lankeaa kirkkosaliin. Kattoikkunan ympärillä on sininen kiekko, jossa halogeenivalot tuikkivat tähtinä. Kirkkosalissa vihreän ja sinisen sävyt ovat hallitsevia.

Kirkkoon liittyy jo nimensäkin mukaisesti vesiaihe, joka näkyy muun muassa alttariteoksessa. Tämän vihreästä lasista ja harmaasta graniitista valmistetun teoksen on suunnitellut ja toteuttanut taiteilija Brita Flander.

Kirkkosalin viereisessä seurakuntasalissa on eestiläisen taiteilijan Rait Präätsin valmistama neliosainen lasimaalaustyö Elämän virrat. Vuoden 2004 alussa valmistui sakastiin saman taiteilijan työ Naapurukset. Sisääntuloaulassa on taiteilija Annamaria Osipowin veistos Marian enkeli.

Vuoden 1992 lopussa valmistuivat Kangasalan Urkurakentamon suunnittelemat ja valmistamat pohjoissaksalaisen urkutyylin mukaiset urut, joissa on 25 äänikertaa.

Kirkkoon mahtuu noin 490 henkeä. Lisää käytännön tietoa kirkosta löytyy täältä.