Hej på er alla!

När två präster flyttade till Villmanstrand för nio år sedan så saknade vi en plats där man kunde tala svenska. Med tiden hittade vi några andra trevliga människor som hade märkt samma brist. Nu, två år senare, är vi en arbetsgrupp bestående av 9 människor (officiell arbetsgrupp inom Sammolahti församling) som håller på ett skapa nya svenskspråkiga traditioner I Villmanstrand.

Vi brukar arrangera två sammankomster per år: De vackraste julsångerna I December och Svenska sommarsånger I Maj. Båda ordnas I Sammonlahti kyrka. Det viktigaste med dessa tillställningar är att komma samman och sjunga tillsammans. Men kaffekoppen efteråt är inte heller att förglömma.

Vi gör också hembesök på svenska. Det är viktigt för en människa att få möta en annan människa på sitt eget modersmål, få sjunga bekanta psalmer och att få nattvard. Om du känner någon I Vilmanstrand som skulle vilja få ett svenskt hembesök så kontakta gärna oss.

Vi vill lära känna nya människor I Villmanstrands trakten som har det svenska språket nära sitt hjärta. Om du har ideer hur vi kunde utveckla detta arbete eller vill sammarbeta med oss för att förverkliga något nytt så kontakta gärna oss.

Mathias Junell 040-3126 305 mathias.junell@evl.fi
Ulla Junell 040-3126 504 ulla.junell@evl.fi