Jakso 7: Keskustelu kuolemasta

Lappeenrannan seurakunnan kappalainen Mathias Junell puhuu kuolemasta. Kuuntele jakso alla olevasta soittimesta tai oheisesta linkistä: https://seurakuntacast.podbean.com/e/kuolemasta/Linkki avautuu uudessa välilehdessä Löydät tiivistelmän jakson sisällöstä soittimen alapuolelta.

Tiivistelmä podcastista:

Hautajaisissa tilanteen aitous luo vahvan yhteyden ihmisten välille. Se, miten läheisen kuolemaan reagoidaan, vaihtelee esimerkiksi kuolleen iän mukaan. Pitkän elämän kokeneiden kohdalla se saattaa olla haikeutta, kun taas nuoremman tai lapsen kuolema voi aiheuttaa järkytystä ja voimakkaita tunteita.

Hautajaisten järjestämisestä puhuttaessa, prosessi alkaa yhteydenotolla palvelupisteeseen, jossa sovitaan päivämäärät ja hautapaikat. Ennen hautajaisia papit pyrkivät tapaamaan omaisia kasvokkain, vaikka koronapandemian aikana jouduttiin tekemään poikkeuksia.

Sururyhmistä puhuessaan Junell korostaa vertaistuen merkitystä. Ryhmät auttavat käsittelemään surua ja tarjoavat tilan jakaa kokemuksia ja tunteita. Jokainen suru on yksilöllinen, mutta ryhmässä voi saada perspektiiviä ja tukea.

Junell kertoo eri tavoista, joilla ihmiset suhtautuvat oman kuolevaisuuteensa. Hän korostaa, että suomalaiset ovat yleensä realistisia kuoleman suhteen, mutta jokainen kokee sen omalla tavallaan. Kuolemanpelko on puolestaan luonnollista. Paras lääke siihen on elää hetkessä ja nauttia elämästä.