Ristiäiset eli kastejuhla

Onneksi olkoon, olet saanut syliisi mittaamattoman arvokkaan lahjan, pienen ihmisen. Hänen hyvinvoinnistaan huolehtiminen on nyt elämäsi tärkein tehtävä.

Kastettavan lapsen vanhemmat ottavat yhteyttä seurakuntien palvelupisteeseen tai Joutsenon seurakuntatoimistoon ja sopivat papin ja tilojen varaamisesta. Ennen kastetilaisuutta pappi keskustelee vanhempien kanssa kasteeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Pääsääntöisesti pappi vierailee perheen kotona, mutta tarvittaessa kastekeskustelu voidaan käydä myös puhelimitse.

Lapsen syntymän jälkeen vanhemmat saavat kotiinsa rekisteröinti-ilmoituksen, joka on väestörekisterikeskuksen lomake. Vanhemmat merkitsevät rekisteröinti-ilmoitukseen lapsen tiedot. Pappi täyttää kastetta ja kummeja koskevat kohdat ja toimittaa lomakkeen seurakuntien palvelupisteeseen tai seurakuntatoimistoon.

Kastepäivä on tavallisimmin sunnuntai, mutta muutkin viikonpäivät ovat mahdollisia. Kirkko tai kappeli on syytä varata riittävän ajoissa.

Kastetoimitus koostuu Raamatun lukemisesta, virsilaulusta, rukouksesta, ristinmerkillä siunaamisesta ja vedellä kastamisesta. Monet ristiäisiin liittyvät kuvat ja tavat kertovat symbolisella tavalla kasteen sisällöstä.

Kastejuhlan käytännöt

Kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille muistoksi jäävät kummitodistukset. Mikäli lapsi kastetaan toisella paikkakunnalla tai kastava pappi tulee muualta kuin Lappeenrannan seurakunnista, kynttilä ja todistukset noudetaan seurakuntien palvelupisteestä Koulukatu 12.

Kasteesta ilmoittaminen

Kasteen jälkeen lapsen tiedot kirjataan kirkon jäsentietojärjestelmään ja väestötietojärjestelmään. Lapsen puolesta rukoillaan kotiseurakunnan jumalanpalveluksessa seuraavan viikon sunnuntaina ja lapsen nimi ilmoitetaan lehdessä, elleivät vanhemmat tai 15 vuotta täyttänyt kastettava itse kiellä kastetietojen julkaisemista.

Kodin siunaaminen

Samalla kun järjestät lapsen kastejuhlaa, on hyvä hetki harkita myös kodin siunaamista, joka voidaan toimittaa kastetilaisuuden kanssa samalla kertaa. Asiasta voi sopia kastekeskustelun yhteydessä.

Kasteen jälkeen

Seurakunta haluaa tukea vanhempia tarjoamalla kohtaamispaikkoja vauva-taaperoikäisille ja heidän vanhemmilleen. Seurakuntien perhekerhot, ekavauvaryhmät ja muskarit on tarkoitettu pienille ja vähän isommille lapsille. Lapsi on tervetullut niihin vanhemman, isovanhemman, kummin tai hoitajan kanssa.

Sinä ja perheesi olette tervetulleita myös perhekirkkoihin ja perhetapahtumiin. Tarkempia tietoja tilaisuuksista ja tapahtumista löydät tapahtumat -osiostamme.

Kastepäivä

Luterilaisessa kirkossa kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin. Henkilö voidaan kastaa vain kerran. Kastepäivä on seurakunnan järjestämä, helppo ja maksuton tapa järjestää kaste ja sen suosio on kasvussa. Lue lisää kastepäivästä täältä

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

”Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä.” Psalmi 139:14