Jumalan läsnäolossa

Osallistuin Helsingissä mielenkiintoiseen tapahtumaan, jolla on hiukan monimutkainen nimi: Hengellisen elämän syventäminen – vuorovaikutteinen työskentely. Anglikaanipappi ja hengellinen ohjaaja Henry Morgan vieraili syyskuussa Suomessa ja piti luentoja ja ryhmätapaamisia.

Hengellisen ohjauksen tarkoituksena on luoda turvallinen tila, jossa hengellisistä kysymyksistä voi puhua avoimesti ja rehellisesti.

Meidän ryhmätapaamisessa oli Agricolan kirkon alasaliin ilmoittautunut yhdeksän henkilöä. Ihan ensiksi istuimme hiljaa yhdessä, sitten kynttilä sytytettiin ja taas istuimme hiljaa yhdessä Jumalan läsnäolon merkin, valon lämmössä. Sitten kukin vuorollaan kerroimme mistä olimme tulleet ja jokaisen esittelyn jälkeen oli hiljaisuus. Tämän minuutin kestävän hiljaisen hetken aikana muut katsoivat esittäytyneeseen päin ja ajattelivat häntä positiivisesti, rakkaudella. Emme tunteneet toisiamme, mutta hetki oli oikein vavahduttava. Ilmapiiri muuttui lämpimäksi ja suotuisaksi monenlaisten kysymysten luottamukselliseen jakamiseen.

Tapaamisen kuluessa Henry Morgan rohkaisi meitä etsimään sellaisia asioita elämäämme, jotka tuottavat meille iloa, niitä jotka ruokkivat sieluamme. Hän myös rohkaisi jokaista löytämään oman rukoilemisen tavan: ”Oma tapa rukoilla voi löytyä luonnossa kulkemisessa, taiteen tekemisestä tai vaikka puutarhan hoitamisesta. Jumala on se, joka rukouksessa tekee suurimman työn. Meidän osaksemme jää tehdä sitä, mikä tuottaa meille iloa – eikä siihen useinkaan tarvita sanoja. Jumala toivoo, että alkaisimme luottamaan häneen.”

Menin ryhmään saadakseni uusia ideoita hengellisen elämän kysymysten jakamiseen. Mutta siinä tuntien kuluessa ymmärsin, että tärkeintä oli tulla yhteen, olla hiljaa Jumalan läsnäolossa ja kokea piiriläisten kanssa Jumalaan turvautumisen ja luottamisen yhteys.

Tätä samaa koemme joka toinen torstai Joutsenon kirkossa Hiljaisuuden lähteellä -illoissa. Tervetuloa kokemaan yhdessä.

Jos et ehdi Joutsenon kirkolle, haluan kertoa Henry Morganin Tuomasmessun saarnan. Henry Morgan esitti kolme kysymystä: 1. Mikä kosketti sinua viime viikolla eniten? Tauko. 2. Mitä Jumala haluaa sanoa sinulle sen hetken kautta? Tauko. 3. Mitä sinä vastaat Jumalalle?

Nämä kysymykset voisimme esittää itsellemme joka viikko.

Siunausta elämääsi ja tähän syksyyn.

Sirpa Kiviniemi-Rosqvist
Joutsenon seurakunnan kappalainen

Henry Morganin saarna Tuomasmessussa 8.9.2019

1. Mikä kosketti sinua viime viikolla eniten?
  1. Mitä Jumala haluaa sanoa sinulle sen hetken kautta?
  1. Mitä sinä vastaat Jumalalle?