Ei valkoinen valhe vaan valkoinen viesti

- Lumikirkko? Missä ja mitä?

Hämmästyin eilen kuullessani kahden pastorin suusta, etteivät he tienneet mitään Lumikirkostamme. Tosin he olivat muiden Lappeenrannan kristillisten seurakuntien paimenia, mutta silti… Kuvittelin nimittäin, että olemme olleet niin paljon ja positiivisesti mediassa, että ”kaikkihan sen tietävät”. Hyvä viestinnällinen pudotus lumen pinnalle!

”Kaikkihan sen tietävät”. Onko jokapäiväisessä tapahtumisessa mitään sellaista, jonka tosiasiassa kaikki tietävät? Epäilen kovasti. Mitä minä luen, kuulen ja katselen, ei ole samaa kuin muilla, ei lähimainkaan.

Kun seurakunnissamme pohdimme viestimme perillemenoa, on meidän ensi töiksemme syytä vapautua siitä – ehkä paljolti menneeseen tiedonvälitykseen perustuvasta – luulosta, että ”kaikkihan sen tietävät”.  Siksi meidän on pontevasti ja myös kritiikkiä sietäen etsittävä uusia polkuja viestimme kuljettamiseen. Uudet polut eivät ole postipojan tai muun jakelijan (nyt lumen alle hautautuvia) väyliä, vaan ”pilvien teitä”, bittien polkuja.

Tähän me tarvitsemme myös ja erityisesti asiasta kiinnostuneita seurakuntalaisia, joista monet osaavat tämän viestinnällisen todellisuuden paljon meitä paremmin. Bittien kartan lukutaito on ainakin itselläni heikko; kutsun siis mukaan viestintäämme teitä, jotka olette tässä paljon taitavampia.

Lumen ihana valkeus ja valo kutsuvat Lumikirkkoon. Sielläkin viestimme on läsnä.

Hiutalevirtemme (sanat: Jukka Lehtinen, sävel: Ystävä sä lapsien -virsi) sanoittaa sen näin:

Muoto pienen hiutaleen viittaa Luojan ihmeeseen.
Taivaan lahja on jo tässä, olen kiinni elämässä.
Minullekin antoi hän kasvun ihmeen, tehtävän.

Huntu monen hiutaleen viittaa Luojan lupaukseen.
Lämmin peitto yhteiselon, nostaa toivon, poistaa pelon.
Rohkeasti kuljetaan, kaikkeen uuteen, tulevaan.

Puhdas väri hiutaleen viittaa Luojan rakkauteen.
Armo on kuin lämmin syli, kantaa aikojenkin yli.
siksi risti hiutaleen kietoo Luojan hyvyyteen.

Juha Eklund
Lumikirkkoseurakunnan pappi