Loppu tulee, oletko valmis

Jokainen on nähnyt sarjakuvissa tai elokuvissa nukkavierun hahmon, joka kantaa kylttiä. Kyltissä lukee ”Loppu tulee – oletko valmis”. Nuo hahmot ovat herättäneet meissä lähinnä hilpeyttä ja ajatusta siitä, että kyseessä täytyy olla hieman latvastaan laho tyyppi. Kaikki hoksottimet eivät voi olla aivan kohdallaan.

Jo useita vuosia sitten huomattavien tiedemiesten joukko kokoontui Berkeleyn yliopistolla keskustelemaan, mitkä asiat eniten vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Seminaari sai yllättävän käänteen, kun huomattiin, että oli ajauduttu tutkimaan maailmanloppuja. Näytti siltä, että maailmanloppujen kehitys noudatteli aina samaa kaavaa. Vielä suurempi yllätys oli, kun huomattiin, että nykyinen ilmastonmuutos noudattelee samaa kaavaa. Systeemiteoreetikot laskivat laskemasta päästyään, ja lopputulos oli varsinainen pommi koko porukalle. Laskelmien mukaan maailmanloppu tulee vuonna 2040! Silloin nimittäin nykymenon mukaan koko biosfääri menettää nykyisen tasapainotilansa. Luonto siis keikahtaa täysin uuteen asemaan, missä elämisen mahdollisuudet tällä planeetalla muodostuvat huomattavan huonoiksi. Yksiselitteinen syy tälle kehitykselle on ollut ihmisen toiminta.

No, eihän tässä meille kristityille ole mitään uutta. Me olemme aina tienneet, että ihmisen toiminta tulee ajamaan meidät tuhon tielle ja loppu tulee. Hieman tarkennettuna tämän tulee aiheuttamaan Jumalansa hyljännyt ja Hänestä erossa elävä ihminen. Nykypäivän materialisteilla ei vaan ole muuta tarkoitusta elämässään kuin kuluttaa. Kulutus taas on se asia, mikä aiheuttaa hiilidioksiidipäästöjä ja sitä myöten maailmanlopun. Tällä hetkellä maailman hiilidioksiidipäästöt taitavat olla 70 miljardia tonnia vuodessa ja kasvavat koko ajan.

Voimmehan me ihmiset naureskella vakavillekin asioille, mutta me olemme ne, jotka myös maksavat laskun. Jotkut asiantuntujat ovat sitä mieltä, että vielä ei ole liian myöhäistä. Tässä tilanteessa tällainen hieman vaatimattomampi, kristillinen elämäntapa saattaisi olla paikallaan. On vain niin, että kun Kristus asuu uskon kautta sydämessä, niin ei tarvita turhaa tavaraa eikä muutakaan rimeluuria elämän täytteeksi. Elämässä on jo kaikki tarpeellinen.

Pentti Berg
Kirkkoherra