Hautajaiset

Hautajaisten käytännön järjestelyissä auttaa ja neuvoo seurakuntien palvelupiste tai Joutsenon seurakuntatoimisto. Hautajaisten järjestelyn voi aloittaa ennen hautausluvan saamista.

Palvelupisteessä tai seurakuntatoimistossa sovitaan siunaustilaisuuden paikka, ajankohta, siunauksen toimittavat pappi ja kanttori sekä varataan hautapaikka.  Asiointi palvelupisteessä mielellään ajanvarauksella  hautaamiseen liittyvissä. Varaa palveluaika puh. 040 3126 284 tai 040 3126 208.

Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa mahdollisuuksien mukaan. Lappeenrannan seurakuntayhtymällä on siunauskappeli Lepolan, Lepoharjun, Ristikankaan, Ylämaan ja Joutsenon hautausmaalla. Kappeli on maksuton Lappeenrannan seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenille.

Jos vainaja haudataan muualle kuin kotikuntansa hautausmaalle, hautapaikkaan ja siunaustilaisuuteen liittyvät järjestelyt hoidetaan kyseisen seurakunnan kanssa.

Hautaustoimistossa omaiset voivat sopia vainajan kuljetuksista ja sieltä hankitaan muun muassa arkku ja tarvittaessa uurna. Myös tuhkaukseen liittyvät järjestelyt sovitaan hautaustoimistossa. Vaikka yksityiset hautaustoimistot palvelevat nykyään lähes kaikissa hautaukseen liittyvissä järjestelyissä, omaiset voivat hoitaa asioita myös itse.

Hautauslupa toimitetaan seurakuntien palvelupisteeseen

Hautaan siunaaminen ja tuhkaaminen voidaan toimittaa vasta kun hautauslupa on saatu. Kun ihminen kuolee sairaalassa tai muussa laitoksessa, omaiset saavat hautausluvan hoitohenkilökunnalta. Kotona tapahtuneen kuoleman selvittäminen hautausluvan saamiseksi käynnistyy yhteydenotolla terveyskeskukseen. Jos kuolema tapahtuu tapaturmaisesti, poliisi ottaa yhteyden omaisiin ja tarvittaessa opastaa järjestelyissä. Omaiset toimittavat hautausluvan palvelupisteeseen, Koulukatu 12.

Tuhkaaminen ja tuhkan sirottelu

Jos vainaja tuhkataan,  tuhka haudataan pääsääntöisesti hautausmaan arkkuhautaan, uurnahautaan, uurnapuistoon tai muistolehtoon.  LepolanRistikankaan, Joutsenon ja Ylämaan hautausmaalla on uurnahauta-alue, joissa on uurnasukuhautoja sekä uurnapuisto ja muistolehto. Uurnapuistoon ja muistolehtoon hautauksesta vastaa seurakunta, omaiset eivät voi olla tuolloin paikalla. Lappeenrannassa varsinaista sirottelualuetta ei ole.

Tuhka voidaan haudata tai sirotella maanomistajan luvalla myös esimerkiksi mökille ja kaava-alueen ulkopuolella asuintontille. Aina pitää kuitenkin muistaa, että jos tontti menee myyntiin, ostaja voi tulkita maalle haudatun tai sirotellun tuhkan tontin rasitteeksi.

Jos kyseessä on kaupungin vuokratontti, maanomistaja on kaupunki. Jos alue ei ole yksityisen omistuksessa, lupa-asiassa tulee kääntyä ensin metsähallituksen paikallisosaston puoleen. Sitä kautta selviää alueen omistussuhde.

Hautapaikoista ja hautauspalveluluista perittävät maksut

Hautapaikka voidaan lunastaa vain kuolemantapauksen yhteydessä, kerralla enintään kaksi rinnakkaista paikkaa tai yksi uurnasukuhauta. Hautapaikka on maksullinen, samoin myös haudan avaaminen, peitto ja peruskunnostus hautauksen jälkeen.

Rintamaveteraaneille hautapaikka on ilmainen.

Hautapaikka ja toimenpidehinnasto

Arkkuhautauksessa ohjeita kantajille

Surun kohdatessa Opas läheisensä menettäneille

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen