Elämää kuoleman jälkeen

Ranskalainen matemaatikko Descartes pohdiskeli aikoineen, että varmuuden vuoksi kannattaa olla kristitty. Pakanana nimittäin et voi voittaa mitään, mutta voit hävitä kaiken. Kristittynä taas et voi hävitä mitään, mutta voit voittaa kaiken. Pakanana et voita mitään, jos Raamattu pitää paikkansa, mutta voit lopulta hävitä kaiken. Kristittynä eläessäsi et häviä mitään, mutta lopulta voit voittaa kaiken.

Tämän päivän materialistille kysymys kuoleman jälkeisestä elämästä taitaa olla melko perifeerinen. On jonkinlaista luottamusta siihen, että me vain muutumme maaksi eikä sen kummempaa. Ehkä koko kysymykseen ei viitsitä tai uskalleta kajota sen enempää. Kannattaako luottaa siihen, että me vain maadumme.

Lääkäri ja tiedemies Jeffrey Long oli skeptikko jo koulutuksensa ja työnsä puolesta. Hän päätti tutkia, mistä ns. kuolemanrajakokemuksissa on kysymys. Hän tutki työryhmänsä kanssa 1300 tapausta, joissa ihminen oli käynyt hyvin lähellä kuolemaa tai jopa todettu kliinisesti kuolleeksi, mutta saatu vielä elpymään. Pohdittuaan, kuinka päteviä todisteita asiasta oli esitetty, hän tuli täysin vakuuttuneeksi siitä, että kuoleman jälkeen on elämää.

Me kristityt olemme aina tienneet, että on elämää kuoleman jälkeen. Tämä siksi, että luotamme Raamattuun Jumalan Sanana. Siellä Jumala lupaa Häneen uskoneille iankaikkisen elämän Taivaassa Hänen kanssaan. Ne, jotka eivät ole uskoneet Häneen, joutuvat iankaikkiseen kadotukseen- eroon Jumalasta. Me kilvoittelemme elämässämme saavuttaaksemme voittopalkinnon, iankaikkisen elämän. Näin ovat isämme ja äitimme uskoneet vuosisatoja ennen meitä. Tässä maailmassa ei ole tapahtunut mitään mikä olisi muuttanut tämän asiantilan toiseksi.

Tässä käsiteltyyn kysymykseen voit paneutua tarkemmin sivulla www.nderf.org/afterlifeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pentti Berg
kirkkoherra