Jaana Pussisesta Lauritsalan seurakunnan uusi kirkkoherra

Lauritsalan seurakuntaneuvosto valitsi TM Jaana Pussisen seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi.

Jaana Pussinen

Lauritsalan seurakunnan avoimeen kirkkoherran virkaan tuli määräaikaan mennessä kolme hakemusta.  Kirkkoherran virkaa hakivat määräaikaan mennessä (nimet aakkosjärjestyksessä) Sammonlahden seurakunnan seurakuntapastori Johanna Björkholm-Kallio, Sammonlahden seurakunnan kappalainen Maarit Hirvi ja Lauritsalan seurakunnan kappalainen, vt. kirkkoherra Jaana Pussinen. Kaikki hakijat olivat kelpoisia virkaan.

Ehdokkaille järjestettiin esittäytymistilaisuus 24.1., jonka jälkeen seurakuntalaisilla oli mahdollisuus viestiä oma mielipiteensä seurakuntaneuvoston jäsenille. Lisäksi ehdokkaille tehtiin psykologinen arviointi ja myös Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli antoi lausuntonsa.

Lauritsalan 12 jäsenisestä seurakuntaneuvostosta valintaa tekemässä oli 10 jäsentä, jotka valitsivat kokouksessaan 22.2.2024  Lauritsalan seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi vt. kirkkoherra, kappalainen Jaana Pussisen äänin 9-1. Pussinen aloittaa virassaan 1.4.2024.

42-vuotias Jaana pussinen on koulutukseltaan teologian maisteri. Pussinen on paljasjalkainen lauritsalalainen ja on ollut Lauritsalan seurakunnan toiminnassa ja työssä mukana omasta rippikoulustaan lähtien. – Olen hyvin sitoutunut omaan asuinalueeseeni ja sen ihmisiin. Olen kiitollinen ja onnellinen valinnasta. En malta odottaa, että pääsemme tavalliseen arkeen jatkamaan sitä hyvää työtä, jota Lauritsalan seurakunnassa olemme tehneet jo pitkään, Pussinen kiittää. - Erityiskiitos rakkaille läheisille sekä työtovereille, jotka ovat tukeneet ja kannustaneet hakuprosessin aikana.

Lauritsalan seurakunta

Lauritsalan seurakunta muodostaa mukavan kompaktin alueen Lappeenrannan keskustan itäpuolella, Saimaan kanavan molemmin puolin. Lauritsalan seurakunnan maamerkki ja ainoa kirkko on Lauritsalan kirkko, jonka korkea torni kohoaa kohti taivaita - kirkko onkin saanut (lempi)nimekseen "Taivaan valo". Samassa pihapiirissä olevassa seurakuntakodissa on toimivat tilat monenlaisiin tilaisuuksiin ja toimintoihin.

Seurakunta on syntynyt entisen Lauritsalan kauppalan alueelle perinteikkään puuteollisuusyhteisön ympärille. Nykyisin seurakunta on aktiivisesti mukana alueen toiminnassa 8000 seurakuntalaisen, paikallisten yhdistysten ja vapaaehtoisten kanssa. Seurakunnalla on myös hyvät perinteet tiiviistä yhteistyöstä alueen koulujen ja muiden lasten ja nuorten parissa toimivien tahojen kanssa. Seurakunnan lähetyskahvio Puoti ja pannu on suosittu aikuisten ja senioriväestön matalankynnyksen kohtauspaikka.

Petteri Myllynen
Petteri Myllynen