Piispa Mari Parkkinen asetti Pasi Riepposen Sammonlahden kirkkoherran virkaan

Sammonlahden uusi kirkkoherran Pasi Riepposen virkaanasettajina ja siunaajina toimivat vasemmalta kappalain...

Kuva Keijo Martikainen. Sammonlahden uusi kirkkoherran Pasi Riepposen virkaanasettajina ja siunaajina toimivat vasemmalta kappalainen Maarit Hirvi, lääninrovasti Leena Haakana, piispa Mari Parkkinen, rovasti, emeritus Juha Eklund ja seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Reijo Mustonen.

Hiljakkoin Mikkelin hiippakunnan piispaksi valittu Mari Parkkinen toimi avustajineen Sammonlahden kirkkoherran Pasi Riepposen virkaanasettajana sunnuntaina 17.9. Sammonlahden kirkossa pidetyssä juhlamessussa ja virkaanasettamistilaisuudessa.

Lähes jokaista istuinta myöten Sammonlahden kirkkoon asettautunut kirkkoyleisö seurasi tilaisuuden etenemistä ja sen sanomaa kunnioittavasti kuunnellen ja katsellen. Seurakunta kunnioitti seisaalleen nousten piispan ja virkaanasettamistoimijoiden kirkkoon saapumista sekä tilaisuuden päätyttyä heidän poistumistaan.

Piispa Mari Parkkinen toi avauspuheessaan esille kirkkoherran tehtävät ja toiminnat seurakunnassa. Virkaanasettamisen seremoniassa piispa kysyi kirkkoherran viran vastaanottajalta kysymyksiä, jotka koskettivat kirkkoherran työtä ja että tahtooko Pasi Riepponen toimia kirkkoherrana niiden edellyttämällä tavalla? Uusi kirkkoherra vastasi jokaiseen kysymykseen; Tahdon.

- Kirkkoherran tulee julistaa evankeliumia ja sanoittaa sitä tämän päivän ihmisille. Kirkkoherran tulee olla myös läsnä, kuunnella ja toimia avoimesti. totesi kirkkoherra Pasi Riepponen tehtävän vastaanottamissanoissaan. Hän myös kiitti valitsijoitaan, seurakunnan henkilöstöä, kaikkia yhteistyössä mukana olijoita ja perhettään vastaanottaessaan uuden tehtävän.

Pasi Riepponen seuraa Sammonlahden kirkkoherrana eläkkeelle siirtynyttä Juha Eklundia. Seurakuntaneuvoston valitsema Riepponen aloitti kirkkoherrana 1.8.2023, ollen siten Sammonlahden seurakunnan kolmas kirkkoherra. Ensimmäinen seurakunnan kirkkoherra oli Jukka Lehtinen (1988-2014) ja häntä seurasi Juha Eklund (2014-2023).

Tue Sep 19 09:05:00 EEST 2023