Vapaaehtoistori kiinnosti lappeenrantalaisia

Ihmisiä Kulttuuritila Nuijamiehen aulassa, tutustumassa Vapaaehtoistorin esittelypisteisiin.

Lappeenrannan ev.lut. seurakuntien yhteinen Vapaaehtoistori järjestettiin Kulttuuritila Nuijamiehessä sunnuntaina 10.9.2023. Torilla oli esittelyssä kattava valikoima seurakuntien ja eri työmuotojen kaupunkilaisille tarjoamia vapaaehtoistoiminnan tehtäviä mm. nuorten Saapas -toiminta, diakonian lähimmäispalvelua, lähetystyön tapahtuma-avustustehtävät, palvelukotien saattohoidon tehtävät ja viestinnän avustavia tehtäviä esim. sosiaaliseen median osalta eri tapahtumissa.

Esittelypisteiden lisäksi paikalla oli myös lappeenrantalaislähtöinen ja lauluyhtye Rajattomastakin tuttu Hannu Lepola viihdyttämässä yleisöä mies ja kitara yhdistelmällä. Laulujen lomassa Hannu kertoi taustastaan ja olleensa nuoruudessaan myös aktiivisesti mukana sekä Lappeen- että Sammonlahden seurakuntien nuorisotoiminnassa. Innostus seurakuntien toimintaan mukaan tulemiseen syntyi rippikoulussa. Hannu totesikin, että motivaatio lähteä mukaan vapaaehtoistoimintaan täytyy lähteä henkilöstä itsestään ja heidän tarpeistaan.

Tapahtuman toinen vieraileva tähti oli Hanna Kivisalo. Hän on teologian maisteri, opettaja ja perheenäiti, jonka kirjoitukset Sekunnit ja tunnit -blogissa ja sometileillä ovat valloittaneet kymmenettuhannet lukijat ympäri Suomen. Kivisalo on kirjoittanut kolme kaunokirjallista teosta. Hänet on myös palkittu Kirkon viestintäpalkinnolla. Omassa puheenvuorossaan Kivisalo korosti vapaaehtoistyössä mm. kohtaamisten laatua niiden määrän sijaan. Myös oma arvomaailma, persoonallisuus ja motivaatio ovat tärkeitä tekijöitä vapaaehtoistoimijan onnistumisessa tehtävässään.

Tilaisuuden huipensi ”Vapaaehtoisena seurakunnassa” -paneelikeskustelu , jota vetivät kappalainen Mathias Junell Lappeenrannan seurakunnasta ja lähetyssihteeri Katriina Pyyhtiä Joutsenon seurakunnasta. Panelisteina olivat Hanna Kivisalon ja Hannu Lepolan lisäksi Lappeenrannan virallisena Willimiehenä tunnettu Juha ”Jussi” Härkönen, vapaaehtoistyöntekijät Sirpa Hakkarainen Lappeenrannasta ja Jan-Erik Solvang Ylämaalta. Alkuun kaikki kertoivat omasta taustastaan sekä seurakuntien että yleensä vapaaehtoistoiminnassa. Keskustelussa todettiin seurakuntien vapaaehtoistoiminnan eroavan muiden järjestöjen vastaavasta toiminnasta siinä, että kirkon puitteissa tapahtuva toiminta on kokonaisvaltaisempaa hengellisen lähestymistavan vuoksi.

Huolimatta samanaikaisesti käynnissä olleesta massatapahtumasta, saapui Nuijamieheen oikein mukava määrä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita kaupunkilaisia, joista osa oli toki ennestään mukana jossain vapaaehtoistoiminnassa, mutta samalla löytyi myös kokonaan uusia tehtäviä ja lisäksi oli mahdollisuus tavata ja verkostoitua muiden vapaaehtoistyötä tekevien kanssa.

2023-09-11 14:50:00.0