Joutsenon kirkkopuistoon kohdistui ilkivaltaa maanantai-iltana

Lappeenrannan seurakuntayhtymän Joutsenon hautausmaan hoitajat kohtasivat tiistaiaamuna töihin tullessaan ikävän näyn: kirkon läheisyyteen rakennetun levähdysalueen kaikki kukkaistutukset oli turmeltu ja roskikset kaadettu. – Tämä on tosi ikävää kaikkien joutsenolaisten ja seurakuntalaisten puolesta, pahoittelee seurakuntamestari Liisa Tiimo. – Olemme halunneet rakentaa yhteisen oleskelualueen kaikille joutsenolaisille kirkon kupeeseen, jossa olisi mukana levähtää vaikka kauppareissulla, kirkonmenojen yhteydessä tai kävelyllä. Nyt mietityttää, kannattako tällainen toiminta enää, Tiimo suree.

Kukkaistutuksista huolehtii Lappeenrannan seurakuntayhtymä ja ne kustannetaan hautausmaiden yhteisten alueiden hoitoon tarkoitetuista varoista. Lappeenrannan seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkö Seija Kuosmanen sanoo, että vastaavia ilkivaltatapauksia tulee kameravalvonnasta huolimatta silloin tällöin eteen. – Monesti, kuten mitä ilmeisimmin tässäkin tapauksessa, tekijät ovat selkeästi alaikäisiä. Toivoisinkin kodeissa keskustelua yhteisten puistoalueiden ja hautausmaiden rakenteiden kunnioittamisesta. Alueiden tärvely on kaikilta pois.

Ilkivaltaa ja murtautumisyrityksiä tekevät toki myös rikosvastuuikäiset, jolloin käsittely on tietenkin toinen.  – Meillä on omat toimintaohjeemme ilkivallan, tuhotöiden ja varkauksien varalle, Kuosmanen toteaa.

Hautausmaat ja kirkkojen ympäristöt ovat julkisia viheralueita, jotka on rakennettu ja joita ylläpidetään kaikkia varten. Kuosmanen korostaa, että kirkkopuistot ja hautausmaat ovat monelle rauhoittumisen ja hiljentymisen paikkoja ja sellaisenaan tärkeitä. - Olisi todella harmillista, jos joutuisimme lopettamaan viihtyisien tilojen rakentamisen ihmisten iloksi muutamien yksilöiden tekojen vuoksi. Mutta mikäli ilkivalta jatkuu, joudumme pohtimaan vakavasti kukkaistutusten tai lepopaikkojen ylläpitoa.

Näkymä Joutsenon kirkon puiston levähdyspaikalta tiistaiaamuna. Myös alueen roska-astiat oli kaadettu ja levitelty. Kuvat: Liisa Tiimo

Lisätietoja:

Liisa Tiimo