Lappeen juhlavuosi Elämän leipää 600 vuotta

Lappeen seurakunta täytti v. 2015 600 vuotta ja se on  näkynyt niin seurakunnassa kuin kaupungissa monella tapaa; juhlavuoden kunniaksi Lappeen kirkko on saanut uuden värin ja sisälle kirkkoon on rakennettu uudet urut. Lisäksi Helena Vaari on suunnitellut kirkkoon uudet kirkkotekstiilit.

Lappeen eli Lappveden keskiaikainen kirkko- ja hallintopitäjä on tutkijoiden mukaan ollut olemassa viimeistään 1300-luvun alkupuolella. Pähkinäsaaren rauhan raja vuonna 1323 liitti Lappeen seudun katolisen kirkon ja läntisen kulttuurin piiriin. Lappee viettää tänä vuonna 600-vuotisjuhlia siitä syystä, että ensimmäinen historian dokumentti Lappeesta löytyy vuodelta 1415, jolloin Turun maaoikeuden pöytäkirjassa mainitaan rajankäynnistä Lappeen ja Savon välillä.

Juhlavuoden kunniaksi julkaistiin teos: Läpi kuuden vuosisadan. Lappeen seurakunta 1415–2015.
Julkaisu on parinkymmenen kirjoittajan työn tulos. Artikkelien kirjoittajat vaihtelevat professoreista ja piispasta kirkon työntekijöihin ja seurakuntalaisiin. Julkaisussa on sekä uutta perustutkimusta että lyhyitä muistikuvia. Artikkelit eivät kata kronologisesti kaikkia seurakunnan vaiheita - jotain on jätetty tuleville kirjoittajille!

Kirjoittajina mm:
Helsingin yliopiston yleisen kirkkohistorian emeritusprofessori Simo Heininen
arkeologi, filosofian tohtori Ville Laakso
kirjahistorian professori Tuija Laine
teologian tohtori, dosentti Esko M. Laine
paikallishistorian asiantuntija Anu Talka
sekä kirjailija Laila Hirvisaari

Juhlakirja myytävänä 40 € hintaan:

• Suomalainen kirjakauppa, Iso Kristiina
  • Maakuntamuseo
  • Karjala-myymälä, Kauppakatu 41
  • Seurakuntayhtymän taloustoimisto, Valtakatu 38
  • Lauritsalan srk-koti Puoti ja Pannu, Kauppalankatu 1
  • Sammonlahden seurakuntatoimisto, Hietakallionkatu 7

Lappeen seura-ja seutukunta täytti 600 vuotta juhlavasti

Taivas ei onneksi itkenyt, kun lähes 150 seurakuntalaista kokoontui juhlimaan Lappeen seurakunnan 600-vuotispäivää. Viileä tuuli piti hyttyset loitolla ja Suomen suvi oli parhaimmillaan. Tunnelmaa kohotti heti aluksi entisestään Antti Taipaleen torvella soittama Karjalan kunnailla.
Tilaisuus oli oiva sekoitus hartautta, hasukuutta ja historiaa. Rovastit Lehtinen, Vanhanen ja Taipale (myös Lappeen taatan ominaisuudessa) kertoivat seutukunnan värikkäistä vaiheista. Lääninrovasti Ossi Hjerppe muistutti mieleen, että Lappee on monen lähiseurakunnan isoäiti ja äiti. Hän mainitsi myös - savitaipalelaisena pappina - että Lappeen Marian kahtamoiskirkon on suunnitellut savitaipalelainen kirkkojen rakentaja Juhana Salonen.
Kappelinmäelle pystytetyt kivinen risti ja alttari kertovat siitä, että menneisyyttä ei sovi unohtaa. Esi-isiemme viisaus elää tänäkin päivänä ja antaa meille rohkeutta uskoa tulevaan.

Ilon lapset elää läpi koko Lappeen 600-vuotisen historian

Arto Myllärisen ohjaama näytelmä ”Ilon lapset” käy draaman keinoin läpi tavallisen ihmisen elämää viimeisen 600 vuoden ajalta Lappeen pitäjässä ja seurakunnassa. Ajassa liikkuva tarina kertoo, kuinka kristinusko tuli Hyttiin ja kuinka armo ja toivo olivat ihmisille yhtä tärkeitä keskiajalla kuin ne ovat nytkin.

Näytelmän kertoja on tavallinen perheenisä (Mikael Kokko), joka haluaa tehdä kotikonnun historiaa tutuksi lapsilleen ja vie nämä – vastustelusta huolimatta –syntysijoilleen Kauskilaan. Tarina tempaa perheen mukaansa ja vuosisata toisensa jälkeen avautuu katsojalle laulun ja vuorosanojen kautta. Kertomus siirtyy ajan mukana Linnoitukseen ja Marian kirkkoon ja päättyy yllätysvieraaseen mutta tuttuun sanomaan: tavoite on yhdistää, ei erottaa.

Ilon lapset esitettiin heinäkuussa 2015 Lappeen kotiseutupäivänä ja se on saatavana DVD:nä.