Vihkipäiväksi 22.02.2022 - Lappeenrannan seurakuntien yhteisenä vihkipäivänä se on mahdollista

Lappeenrannan seurakuntien yhteistä vihkipäivää vietetään tänä vuonna ti 22.2.22 Lappeenrannan kirkossa. Tähän mennessä mukaan on ilmoittautunut jo viisi paria, mutta mukaan mahtuu vielä.

vihkiparin kädet, sormukset ja hääkimppu

Lappeenrannan seurakunnat ovat vuosittain tarjonneet yhteistä vihkipäivää, jolloin vihkiparien on vaivatonta järjestää kirkkohäät – joko suuremmalla tai pienemmällä vierasjoukolla tai vain kahden, sillä todistajatkin saadaan tarvittaessa seurakunnan vapaaehtoisista toimijoista.

Kun korona-aika on muutoinkin supistanut hääjuhlia, on vihkipäivästä muodostunut varteenotettava vaihtoehto – juhlallisuudesta ei tarvitse siis tinkiä! Aiempien vuosien kokemukset ovat olleet niin järjestävien seurakuntien kuin vihkiparienkin mielestä onnistuneita ja herkkiäkin.

• Mieleenpainuvat päivämäärät ovat aina otollisia vihkipäivän järjestämiseen. 22.2.2022 osuu tiistaille ja mietimme etukäteen, löytyykö vihittäviä arkipäivänä. Mutta näköjään tiistai ei haittaa ja sitä paitsi: hääpäivä on vihittäville palkallinen vapaapäivä, vinkkaa pastori Reetta Karjalainen.

Vihkipäivä sopii siis mainiosti heille, jotka haluavat välttää turhaa stressiä ja järjestelyjä, mutta haluavat tulla vihityiksi kirkossa. Jokainen tilaisuus on oma, yksityinen vihkitilaisuutensa.

Perinteisesti seurakunta on tarjonnut kakkukahvit, mutta niiden järjestäminen koronarajoitusten vuoksi on vielä epäselvää. - Uutena mahdollisuutena tarjoamme mahdollisuuden striimata toimitus suoraan esimerkiksi omaisille ja ystäville, kertoo Karjalainen.

• Häiden järjestämiseen erityisesti näin korona-aikana liittyy paljon ylimääräistä stressiä, monet pariskunnat ovat joutuneet muuttamaan tai lykkäämään hääsuunnitelmiaan. Ehkä siitäkin syystä tämä helppo ja yksinkertainen vihkiminen kiinnostaa. Voi pitää pienimuotoiset kirkkohäät nyt ja juhlia ehkä sitten joskus myöhemmin isommalla porukalla, Karjalainen sanoo.

Vihkimisten lisäksi vihkipäivässä voidaan siunata avioliitto tai uusia valat amerikkalaiseen tyyliin, ja näitäkin juhlallisia tapoja on jo Lappeenrannassakin hyödynnetty aiemmissa vihkipäivissä.

Erilaisia vihkipäiviä ja -iltoja tai hääöitä järjestetään eri puolella Suomea. Lappeenrannan yleiset häätapahtumat pohjautuvat pääkaupunkiseudulla 2000-luvun alkupuolella aloitettuihin hääyö-tapahtumiin. Tänäkin syksynä hääyö-tapahtumia järjestetään useilla paikkakunnilla. (https://evl.fi/haayo)

Lappeenrannan kirkon vihkipäivään 22.2.2022 ehtii siis vielä mukaan. Ilmoittaudu pe 11.2. mennessä esteiden tutkintaa varten seurakuntien palvelupisteelle lappeenranta.palvelupiste@evl.fi tai p. 040 3126 282.  Kerro samalla, jos haluat toimituksesi striimattavan.

Fri Jan 21 11:41:58 EET 2022