Karhusaareen virkistyskeidas kaupunkilaisille ja matkailijoille

karhusaari_kuvaSakuHyttinen

Lappeenrannan seurakuntayhtymän omistamaan Karhusaareen kaavaillaan yhteistyössä Karelia Lines Oy:n ja Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön kanssa city-retkeilykohdetta.

Seurakuntayhtymän omistamasta Karhusaaresta aiotaan tehdä luontokohde ja retkeilykohde retkeilijöille. Jo tällä hetkellä saari on ollut retkeilijöiden käytettävissä laavuineen. Saareen on nyt suunnitteilla luontopolku, laiturit risteilyaluksille sekä huviveneille, terassiravintola, lisää nuotiopaikkoja ja wc:t. Jatkossa on mahdollista kehittää matkailua lisäämällä mm. elämyksellisiä majoitusmahdollisuuksia, välinevuokrausta jne. Kohteesta on ajan kanssa tarkoitus tehdä ympärivuotinen, mutta aluksi pyritään saamaan miljöö kuntoon kesäkauden käyttöä varten.

Laitureista ja terasseista sekä osasta luontopolkua tehdään esteettömiä. Esteettömyys otetaan huomioon kehittämisessä ja mm. luontopolkua pyritään saamaan esteettömäksi mahdollisimman pitkälti. Kaikessa toiminnassa huomioidaan myös ekologisuus, paikallisuus ja matala hiilijalanjälki.

Vesibussilla Karhusaareen

Karelia Lines Oy vuokraa Lappeenrannan seurakuntayhtymältä terassia, terassiravintolaa ja wc-tiloja varten 5.000 m2 kokoisen alueen 10 vuodeksi hankkeen toteuttamiseksi. Karhusaaren alue on kaavoitettu virkistysalueeksi, jolle voidaan hyväksyä matkailua edistävää rakentamista.

Saku Hyttinen Karelia Lines Oy:stä kertoo, että aluksi terassiravintolasta on tarkoitus tehdä kesäravintola, mutta hän toivoo aluetta voitavan kehittää myös talvikauden kohteeksi.

Karhusaareen pääsee tulevaisuudessa 20-40 paikkaisella vesibussilla. Lisäksi laitureista on tarkoitus tehdä riittävän suuret myös M/S Camillan pysähtymistä varten. – Suunnitelmissamme on antaa retkeilijöille ja matkailijoille eri vaihtoehtoja saareen saapumiselle ja poistumiselle. Saareen voi tulla esim. käymällä ensin risteilyllä tai menemällä saareen vesibussilla ja jatkamalla siitä risteilylle. Tai tulla pois iltaristeilyaluksella, joka poikkeaa Karhusaaressa, Hyttinen suunnittelee. Karelia Lines rakentaa paikalle laiturin myös vierasveneille, joten saareen on mahdollista tulla myös omalla veneellä.

Monia mahdollisuuksia nauttia luonnosta

Karelia Lines suunnittelee yhdessä Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön kanssa kunnostavansa alueen luontopolkuja, joista on tarkoitus tehdä opastettuja. Alueelle on tarkoitus tehdä myös erilaisia nuotiopaikkoja omien eväiden syömiseen tai vaikka vain nuotion äärellä istumiseen, levähdyspaikkoja luonnosta nauttimista varten ja tietenkin ne wc:t saaressa kävijöitä varten. – Mietimme myös, miten city-retkeilijät saavat puhelimensa ladattua retkikohteessa, Hyttinen hymyilee. Kaikkea on jo mietitty.

Koska saari on Lappeenrannan seurakuntayhtymän omistama, haluaa se antaa alueelle oman leimansa. – Rakennamme alueelle pienen kappelin hartauksia ja henkilökohtaista hiljentymistä varten, kertoo kirkkoherra Hannu Haikonen suunnitelmista.

Kaikki alueen kehittämiseen sitoutuneet toimijat korostavat, että alueesta tehdään keidas niin kaupunkilaisille kuin matkailijoillekin. - Paikka, jonne on mukava tuoda vaikka ne omat vieraat, Hyttinen toteaa. Alueen wc:t ovat maksuttomat ja alueen nuotiopaikat ja terassi ovat käytössä, ostamista ravintolasta ei vaadita. – Tarkoitus on tarjota ihmisille mahdollisuus päästä helposti luontoon, Hyttinen korostaa.

Kesäkuun alussa käytössä

Hyttinen kertoo, että hankkeen suunnittelu on jo pitkällä ja riippuen rakennusluvista ja sopimuksista kuljetukset saareen käynnistyvät mahdollisesti jo kesäkuun alussa. – Ajatuksemme on kuljettaa ihmisiä Karhusaareen syyskuun loppuun saakka.

Hyttinen myös haastaa seuratoimijoita osallistumaan Karhusaaren kunnostus- ja rakennustöihin. – Olkaa yhteydessä, Hyttinen kannustaa.

Kuva, joka sisältää kohteen vesi, ulko, luonto, ranta

Kuvaus luotu automaattisesti

Karhusaari. kuva: Saku Hyttinen