Kannat kattoon – gospel-lattarit ™ rantautuvat Lappeenrantaan

Gospel-lattarit on armollinen, matalan kynnyksen treenimuoto kaikenikäisille naisille. Lattareissa ei ole kyse pelkästään fyysisestä hyvinvoinnista tai tanssitaitojen kehittymisestä, vaan niiden avulla vahvistetaan myös naisten itsetuntoa ja itsensä hyväksymistä.

Susanna Hankanen 2_L.jpg

GOSPEL-LATTARIT™ on Tampereen NNKY:n vuonna 2007 käynnistämä, tuotemerkillä suojattu treenimuoto, jossa latinalaistansseihin yhdistetään kristillinen, pääosin espanjankielinen gospelmusiikki. Kaakkois-Suomessa vielä melko tuntemattoman liikuntalajin tuo Lappeenrantaan Susanna Hankanen, joka sai pääohjaajan lisenssin marraskuussa 2015. Hankanen työskentelee Lappeenrannan seurakuntayhtymässä lapsityönjohtajana.

Gospel-lattareiden henkeen kuuluu se, että tunneille voi tulla sellaisilla taidoilla ja sellaisella kropalla kuin on. Harrastus sopii kaikenikäisille naisille.

– Emme kilpaile tai suorita, vaan teemme yhdessä ja nautimme. Onnistumisen ilo on jokaisen tunnin tavoite, Hankanen huudahtaa.

Naiseutta tanssimassa

GL-tunnit muodostuvat alkurukouksesta, lämmittelystä, perusaskelsarjoista sekä loppufiilistelyistä tai -venyttelyistä. Hankasen mukaan ohjaaja kutsutaan GL-kielellä vertaistanssijaksi.

– Toki hän vetää ryhmää ja toimii esimerkkinä muille, mutta tarkoitus ei ole ihailla ohjaajaa, vaan omaa itseä Jumalan kuvana ja ihanana naisena.

Koska gospel-lattarit on rekisteröity liikuntamuoto, kaikki ohjaajat toimivat lisenssillään. Sen vuoksi tunteja ei voida järjestää täysin ilmaiseksi.

– Ohjaajakoulutus takaa myös sen, että toiminta on laadukasta, ohjaajat tuntevat tekniikan ja toimivat niin, ettei paikkoja revitellä hajalle, Hankanen huomauttaa.

Hankanen on itse kokenut lattarit paitsi kehollisena myös hyvin hengellisenä toimintana. Aloittaessaan tanssiharrastuksen hän huomasi, kuinka tunneilla tipahti pois kaikki suorittaminen.

– Treenien eri osa-alueet eli liike, musiikki ja tunnelma tukevat toisiaan, ja edistävät terveyttä ja hyvinvointia, Hankanen sanoo.

GL-power säteilee laajalle

Nykyään lattareiden ystäviä ja ohjaajia on jo satoja ympäri Suomen. GL -specialtuntien myötä tanssin sanomaa on viety myös erityisryhmille, kuten kehitysvammaisille tai ikääntyneille. Useat ohjaajat tekevät myös yksittäiskeikkoja.

Lattarit avaavat Hankasen mielestä lukemattomia mahdollisuuksia seurakunnassa. Viime vuonna hän veti lattareita yhdellä riparilla, ja testasi niiden suosiota myös perheleirillä. Vastaanotto oli innostunutta.

– Haluaisin myös saada esimerkiksi johonkin leirikeskukseen naisten hyvinvointipäivän, jossa voisi olla liikkuvaa jumalanpalvelusta, ruokailua, gospel-lattareita ja yhteistä rukousta, Hankanen ehdottaa.

Hankanen uskoo GL-tuntien vakiinnuttavan paikkansa, vaikka pientä napinaa myös siitä, ettei tanssi sovi kirkkoon, on kuulunut. Lattareista on suunniteltu pysyvää työmuotoa Lappeenrannan seurakuntaan.

Hankanen rohkaisee naisia kokeilemaan treeniä ensin esimerkiksi kertamaksulla.

– Tämä on kokonainen paketti, joka tuo varmasti myös sisarten yhteyttä tänne Lappeenrantaan.

Gospel-lattarit™

• Esimerkiksi salsan, samban, chachan, reggaetonin, merenguen, jiven ja bachatan tahdissa tanssitaan torstaisin 18.2. alkaen klo 19-20 Lappeenrannan seurakuntakeskuksessa, Koulukatu 10 (käynti sisäpihan puolelta).

• Ei ennakkoilmoittautumista. Kertamaksu 4 euroa tai koko kevätkausi 35 €/10 kertaa.

• Tule tunnille haluamissasi vaatteissa. Tossut, sali- tai tanssikengät kannattaa laittaa jalkaan.

• Ota mukaan myös vesipullo.

• Lappeenrannan ryhmää koskevat tiedustelut Susanna Hankanen, susanna.hankanen@evl.fi.

• Lue lisää www.tnnky.fi/. Facebookissa toimii avoin Gospel-lattarit -ryhmä.

2016-01-26 15:38:00.0