Vaalien tarkistuslaskenta suoritettu

Tiistaina 11.2. oli kirkollinen vaalipäivä, kun hiippakunnittain valittiin uudet edustajat kirkolliskokoukseen ja uudet jäsenet hiippakuntavaltuustoihin kaudeksi 2020-2024. Vaalien tarkistuslaskenta oli 17.2.

Kirkolliskokousvaalin äänestyslippu

Mikkelin hiippakunnasta valittiin 12 edustajaa kirkolliskokoukseen (4 pappia ja 8 maallikkoa). Hiippakuntavaltuustoon valittiin 7 pappia ja 14 maallikkoa (yhteensä 21 jäsentä). Äänioikeutettuja olivat seurakuntien kirkkovaltuuston tai seurakuntaneuvoston jäsenet ja yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet sekä hiippakunnan papit.

Mikkelin hiippakunnassa maallikkojen äänestysprosentti kirkolliskokousvaalissa oli 88,62 ja pappien 66,11. Hiippakuntavaltuustovaalissa äänioikeutetuista maallikoista äänesti 88,74 % ja papeista 64,25 %.

Kirkolliskokoukseen valittujen keski-ikä on 56,3 vuotta. Nuorin kirkolliskokousedustaja on 38-vuotias ja vanhin 71-vuotias.

Valtaosa Mikkelin hiippakunnan kirkolliskokousedustajista tuli Etelä-Savon tuomiorovastikunnasta (7 edustajaa), Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson rovastikuntien ehdokkaista kirkolliskokoukseen tuli valituksi kummastakin kaksi ja Etelä-Karjalan rovastikunnasta yksi edustaja.

Valittujen sukupuolijakauma on tasainen, 7 naista ja 5 miestä.

Uusia edustajia kirkolliskokoukseen valittujen joukossa on viisi.

Uuden hiippakuntavaltuuston jäsenien keski-ikä on 53,9 vuotta. Nuorin jäsen on 25-vuotias, vanhin 74-vuotias.

Päijät-Hämeen rovastikunnasta valtuustoon valittiin yhdeksän jäsentä, Etelä-Savon tuomiorovastikunnasta ja Kymenlaakson rovastikunnasta kummastakin viisi ja Etelä-Karjalan rovastikunnasta kaksi jäsentä. Sukupuolijakauma on vielä tasaisempi kuin kirkolliskokousedustajissa: 11 miestä ja 10 naista.

Hiippakuntavaltuusto sai paljon uusia jäseniä, valituista peräti 16 on ensimmäistä kauttaan Mikkelin hiippakunnan hiippakuntavaltuuston jäsenenä.

Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin, jossa mm. käsitellään kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta koskevia asioita. Sinne valitaan yhteensä 96 edustajaa, joista 32 on pappia ja 64 maallikkoa.

Hiippakuntavaltuuston tehtävänä on mm. tukea ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa.

Mikkelin hiippakunnasta kirkolliskokoukseen ja hiippakuntavaltuustoon valitut Mikkelin hiippakunnan nettisivuilla:  Mikkelin hiippakunta/päätöksenteko/kirkolliskokousedustajien ja hiippakuntavaltuuston jäsenten vaalit 11.2.2020.

2020-02-20 12:38:00.0