Lauritsalan kirkko täyttää 50 vuotta!

Aikansa uutta arkkitehtuuria edustanut rakennus on muodostunut koko Lappeenrannan nähtävyydeksi.

Lauritsalan kirkko edustaa suunnitteluajankohdan mukaisesti 1950-luvun modernismia, tarkemmin ekspressiivisestä funktionalismia.

Lauritsalan seurakunta aloitti toimintansa itsenäisenä seurakuntana vuoden 1951 alusta. Jo sitä ennen Lauritsalassa oli toiminut oma pappi sekä muuta kirkollista toimintaa jo ensimmäisen kanavan rakennusvaiheesta 1800-luvun puolivälin tienoilta saakka, olipa kanavapapin käytössä ollut pieni kirkkokin, jonka sijaintia ei tosin tiedetä.

Vaikka Lauritsalaan perustettiin vuonna 1932 kauppala, vuoteen 1951 saakka kantaseurakuntana toimi Lappeen seurakunta, jonka aikana alueelle rakennettiin seurakuntakeskus ja rukoushuone. Lauritsalassa seurakunnalla oli omat työntekijänsä ja pappinsa.

Lauritsalan seurakunnan perustaminen tarkoitti, että oma kirkko tuli rakentaa 10 vuoden kuluessa. tilapäisenä kirkkona toimi seurakuntakeskus ja juhlapäivinä voitiin käyttää Lappeen pääkirkkoa. Uudelle seurakunta sai lisäksi käyttää Lappeen hautausmaata viiden vuoden ajan ennen oman hautausmaan perustamista, joka sitten tehtiin Lepoharjuun.

Taivaan Valo

Lauritsalan kirkon rakentamisesta päätettiin järjestää arkkitehtikilpailu. Arkkitehtikilpailun voitti ja samalla rakennuttajaksi valittiin arkkitehdit Toivo Korhonen ja Jaakko Laapotti avustajinaan Magnus Malmbergin insinööritoimisto. Kilpailutyön, ja sittemmin kirkon, nimenä oli ”Taivaan valo”.

Suunnittelijat tähdensivät suunnittelun lähtevän interiööristä, sen tarkoituksenmukaisuudesta sekä Tilan oli heidän mukaansa tavoiteltava pyhyyttä, puhua rakenteillaan ja konstruktiollaan. Heidän mukaansa myös maaseudulle tuli voida rakentaa modernisti ja ajattomasti. 50 vuotta myöhemmin voi todeta heidän onnistuneen hyvin. Tuloksena on moderni katseenvangitsija, joka erottuu maisemasta mistä tahansa suunnasta tarkasteltaessa.

Kirkon suorakulmaisen kolmion muotoiseen pohjaratkaisuun yhdistyy terävä valkoinen linja, joka nousee 47 metrin korkeuteen. Julkisivun puolelta näkyy leveänä alkava ja ylös kapeneva muoto. Tornin huipun voi tulkita olevan kynän terä, joka kirjoittaa taivaalle. Sisätiloissa alttari on kaiken keskus, eikä kuolleita kulmia ole. Kirkon katossa riippuva keluvene muistuttaa paikkakunnan puunjalostusteollisuudesta.

Lauritsalan kirkon rakentaminen oli vaativa projekti. Rakentajana toimi lappeenrantalainen rakennusliike Meuronen Oy, omistajanaan rakennusmestari Reijo Meuronen. Kirkko tehtiin paikan päällä muottiin valamalla, tarvittava betoni tehtiin paikan päällä ja joka erästä piti ottaa näyte ja analysoida se ennen valua. Rakennusliike joutui perustamaan betonilaboratorion työmaalle, valu tehtiin yhtä jaksoisesti, ettei siinä tule jännityksiä eriaikaisesta kuivumisesta. Kirkko valittiin tuolloin Suomen arkkitehtien toimesta vuoden betonityöksi.

Toimiva kirkko

Lauritsalan kirkon ensimmäinen jumalanpalvelus pidettiin 1. adventtina vuonna 1969, virallisten vihkiäisten ollessa vasta paria viikkoa myöhemmin. Molemmat vietettiin juhlatunnelmissa, olihan seurakunta ollut ilman kirkkoa 7 kuukauden ajan. Kirkko on osoittautunut toimivaksi ja toiminnalliseksi tilaksi, jossa järjestetään niin musamessuja kuin perinteisiä messuja ja muita kirkollisia toimituksia. Kirkko toimii pääsiäisenä myös Ylös Jerusalemiin -näytelmän tapahtumapaikkana, joitakin mainitaksemme.

Lauritsalan seurakunta kirkkoineen on toiminut monien kirkon toimijoiden hengellisenä kotina. Lauritsalasta ovat lähtöisin mm. Helsingin entinen (eläk.) piispa Irja Askola ja Mikkelin hiippakunnan nykyinen piispa Seppo Häkkinen sekä Lappeenrannan nykyinen kirkkoherra Hannu Haikonen.

Haikonen muistelee, kuinka hän pikkupoikana katseli korkeita nostureita kirkon rakennustyömaalla. Ihmetystä aiheutti se, kuinka paljon siellä oli harjaterästä ja kuinka sitä taivutettiin erilaisiin muotoihin. Kirkon rakentajien työtä katseltiin lautojen välistä. - Isoveli kehotti minua ryhtymään betoniraudoittajaksi, koska niille on aina töitä, muistelee Haikonen. Ei tullut Hannusta betoniraudoittajaa, eikä rakentajaa - kirkon rakentaja kuitenkin.

Piispa Häkkinen tulee pitämään juhlapuheen kirkon 50-vuotisjuhlan kunniaksi pidettävässä juhlaperhemessussa. Juhlamessu ja Suuri Juhla -adventtitapahtuma pidetään 1. adventtina, kuten kirkon epävirallinen käyttöönottokin. Lauritsalan seurakunnan väki toivottaa kaikki lämpimästi tervetulleiksi juhlaan.

Suuri juhla 1.12.2019

Lauritsalan kirkon 50-vuotisjuhlaperhemessu 1.12.2019 klo 10. Messussa mukana piispa Seppo Häkkinen, Luukaskuoro ja kirkkokuoro. Kirkon uudet kirkkotekstiilit otetaan käyttöön. Messun jälkeen perinteinen koko perheen Suuri juhla –adventtitapahtuma kirkon pihalla ja seurakuntakodissa 11.30-13.00.

Tarjolla monipuolista tarjottavaa, toimintapisteitä lapsille, poniratsastusta, arpajaiset ja lähetysmyyjäiset.

Tervetuloa!

Eija Fabritius

Lähteet:

Veli-Valio Kaukovaara: Kanavaseurakunnasta teollisuusseurakunnaksi. Lauritsalan seurakunta, 1984.

Aimo Vuorinen: Lappeenrannan kirkot, Lappeenrannan Kilta, 2001.

2019-11-28 16:54:00.0