LÄPI KUUDEN VUOSISADAN, Lappeen seurakunta 1415–2015

Ristin sanoma saavutti Lappeen rahvaan 1300-luvulla. Kauskilaan nousi kirkko, jossa jaettiin sanaa, kastettiin, polvistuttiin Herran pöytään ja siunattiin viimeiselle matkalle.  Gudmund-pappi sai ensimmäisenä paimenena nimensä historiankirjoihin.
Kristikansaa paimennettiin joskus ankaruudella ja kovalla kädellä. Elettiin Herran nuhteessa, mutta myös armossa. Sukupolvet vaihtuivat ja vuosisadat kuluivat. Sotien kurimuksessa ja kulkutautien niittäessä tuonen viljaa, jatkuvassa uurastuksessa, laihon kasvaessa ja elonkorjuun ilossa perusta kuitenkin kantoi: tähän asti on Herra auttanut meitä.

5593560_Juhlakirjan kansi_THUMB.jpg

Yllä oleva kirjoitus on Lappeen juhlavuoden kirjan takakannesta.

Läpi kuuden vuosisadan. Lappeen seurakunta 1415–2015 julkaisu on parinkymmenen kirjoittajan työn tulos.

Artikkelien kirjoittajat vaihtelevat professoreista ja piispasta kirkon työntekijöihin ja seurakuntalaisiin. Julkaisussa on sekä uutta perustutkimusta että lyhyitä muistikuvia. Artikkelit eivät kata kronologisesti kaikkia seurakunnan vaiheita - jotain on jätetty tuleville kirjoittajille!

Kirjoittajina mm:
Helsingin yliopiston yleisen kirkkohistorian emeritusprofessori Simo Heininen
arkeologi, filosofian tohtori Ville Laakso
kirjahistorian professori Tuija Laine
teologian tohtori, dosentti Esko M. Laine
paikallishistorian asiantuntija Anu Talka
sekä kirjailija Laila Hirvisaari

Juhlakirja myytävänä 40 € hintaan:

• Karjala-myymälä, Kauppakatu 41
  • Seurakuntayhtymän taloustoimisto, Valtakatu 38