Seurakuntavaalien tulokset selvillä

Seurakuntavaalit päätökseen – uudet luottamushenkilöt aloittavat 1.1.2019
seurakuntavaalit

Vuoden 2018 seurakuntavaalit on käyty ja kokonaisuudessaan Lappeenrannan seurakuntayhtymän seurakunnissa äänestysaktiivisuus jäi hieman edellisestä vaalista, keskiarvon ollessa nyt hieman alle 7 %.

Ilahduttavaa on, että kaikissa seurakunnissamme uusia ehdokkaita on valituissa varsin mukava määrä, sekä seurakuntaneuvostoihin, että valtuustoon. Uusia luottamushenkilöitä nyt valituista on noin 40 %.

Ikäjakaumaltaan seurakunnat hieman eroavat toisistaan, kuitenkin yli 60-vuotiaita on kaikissa seurakunnissa yli puolet luottamushenkilöistä. Nuoria 18-20-vuotiaita tuli kuitenkin valituksi useammassakin seurakunnassa, ainakin Lauritsalassa, Sammonlahdessa ja Lappeenrannassa. Yhteiseen kirkkovaltuustoon nousee kaksi 18-19-vuotiasta ja seurakuntaneuvostoihin heitä saadaan yhteensä 6.

Joutsenon seurakunta pitää jälleen äänestysvilkkaudessa kärkisijaa 10,5 % äänestysaktiivisuudellaan, muiden seurakuntien jäädessä alle 7 %. Sammonlahden seurakunnassa taas nähtiin suurin nuorten äänestysprosentti, joka oli peräti 12,7 %.

Suurin osa uusista luottamushenkilöistä on miehiä, vain Sammonlahden seurakunnassa sekä valtuuston, että seurakuntaneuvoston enemmistö on naisia. Yhteisen kirkkovaltuuston kokoonpanosta 67,7 % on miehiä, kun seurakuntaneuvostoissa sukupuolijakauma on hieman tasaisempi, miehet 57,9 % ja naiset 42,1 %. Keski-ikä seurakuntaneuvostoissa on 54 vuotta, yhteisessä kirkkovaltuustossa 56 vuotta. Sammonlahden seurakunta eroaa ikäjakaumaltaan muista seurakunnista ikähajontansa vuoksi.

Seurakuntaneuvostojen ja yhteisen kirkkovaltuuston luottamushenkilöt toimivat seuraavat neljä vuotta, 1.1.2019-31.12.2022.

Onnea kaikille valituille!

Lisätietoja vaalituloksista seurakunnittain:

www.seurakuntavaalit.fi/tulokset

Joutsenon seurakunta: www.seurakuntavaalit.fi/tulokset/-/turnout/show/000298

Lappeen seurakunta: www.seurakuntavaalit.fi/tulokset/-/turnout/show/000309

Lappeenrannan seurakunta: www.seurakuntavaalit.fi/tulokset/-/turnout/show/000310

Lauritsalan seurakunta: www.seurakuntavaalit.fi/tulokset/-/turnout/show/000311

Sammonlahden seurakunta: www.seurakuntavaalit.fi/tulokset/-/turnout/show/000586

yhteisen kirkkovaltuuston (seurakuntayhtymä) kokoonpano löytyy täältä:

www.lappeenrannanseurakunnat.fi/seurakuntavaalit/valitut-luottamushenkilot

2018-11-18 23:41:00.0