Kirkollisvero nousee Lappeenrannassa keskimääräisesti 20 euroa vuodessa

Lappeenrannan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätyi kokouksessaan 3.10.2018 korottamaan kirkollisveroprosenttia 0,1 prosentilla 1,45 %:iin. Taso on kuitenkin edelleen huomattavasti alempi kuin muissa kunnissa Etelä-Karjalassa ja korotuksenkin jälkeen Mikkelin hiippakunnan alhaisin.

Esimerkiksi Kotka-Kymin seurakuntayhtymän veroprosentti on 1,5 %, Imatralla 1,65 %, Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa 1,5 %, Luumäellä 1,7 %, Ruokolahdella ja Savitaipaleella 1,75 %. Korotuksen jälkeen Lappeenrannan seurakuntayhtymän kirkollisvero on saman suuruinen kuin samankokoisella Joensuun seurakuntayhtymällä.

Seurakuntayhtymä pyrkii löytämään säästökohteita kiinteistöistä ja toiminnan uudelleenjärjestelyillä, mutta kiristyvä talous pakottaa tekemään myös vaikeita päätöksiä, kuten nyt tehty kirkollisveron maltillinen nosto. Tällä pyritään turvaamaan seurakuntien tärkeää toimintaa vanhusten, lasten, perheiden ja yksinäisten parissa sekä muuta yhteistä toimintaa, kuten kerhoja ja piirejä sekä erilaisia kirkollisia toimituksia. Seurakuntien tarjoama toiminta on kirkollisverovaroin ylläpidettyä, pääosin maksutonta toimintaa.

Yksittäiselle ihmiselle tai perheelle nosto tarkoittaa keskimäärin alle kahden euron kuukausittaista lisäkustannusta.

Lisätietoja:

talousjohtaja Kari Virtanen