Seurakunta mukana vapaaehtoistyön palvelussa Lappeenrannassa

Lappeenrannan seudun vapaaehtoistyön yhteisponnistus, vapaaehtoistyo.fi -palvelu on esillä Kansalaistoiminnan Fiestassa 18.8.

vapaaehtoistyön logo

Lappeenrannan kaupunki, Eksoten hoivapalvelut, Lappeenrannan ev.lut. seurakunnat sekä paikalliset järjestöt ovat aloittaneet yhteistyön vapaaehtoistoiminnan koordinoinniksi Lappeenrannan alueella. Vapaaehtoistyötä tullaan organisoimaan jatkossa Vapaaehtoistyo.fi-palvelun kautta.

Vapaaehtoistyo.fi yhdistää Lappeenrannan alueen vapaaehtoistehtävien tarjoajat ja tekijät. Palvelun avulla niin yksittäiset asukkaat kuin erilaiset yleishyödylliset yhteisöt voivat maksutta olla toistensa löydettävissä yhdestä paikasta. Eksoten vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Riia Karels uskoo palvelun helpottavan vapaaehtoistyön organisointia sekä avaavan käyttäjille uusia mahdollisuuksia.

- Palvelun avulla vapaaehtoistyöstä kiinnostuneet voivat ilmoittautua jo avoinna oleviin vapaaehtoistehtäviin, tai jos sillä hetkellä ei tehtäviä ole tarjolla, rekisteröityä vapaaehtoiseksi omien kiinnostuksen kohteiden ja taitojen mukaan. Koordinaattorit ottavat sitten yhteyttä vapaaehtoiseen sopivan työtehtävän ilmaantuessa.

Verkossa toimiva palvelu ei syö perinteisiä vapaaehtoistyön organisoinnin muotoja, vaan kukin vapaaehtoistyöstä kiinnostunut voi jatkossakin olla suoraan yhteydessä vapaaehtoistyötä tarjoaviin toimijoihin. Vapaaehtoistyön tuominen yhden verkkosivun alle helpottaa kuitenkin erityisesti niitä organisaatioita, joiden toiminta perustuu pitkälti vapaaehtoisuuteen.

Lappeenrannan kaupunki halusi lähteä tukemaan vapaaehtoistyön kehittämistä kustantamalla Vapaaehtoistyo.fi-palvelun kokeilujakson. Hyvinvointipalvelujen kehittämispäällikkö Sanna Natunen toivoo, että järjestöt saavat toimintaansa helpotusta järjestelmän kautta, ja että avuntarvitsijat ja -antajat löytävät toisensa helpommin.

- Esimerkiksi SPR:n Piristäjät ovat olleet erittäin kiinnostuneita verkkopalvelun tarjoamista mahdollisuuksista toiminnan pyörittämisen apuvälineenä, toteaa Natunen.

Lappeenrannan ev-lut seurakunnan puolesta yhteistyötä on ollut rakentamassa kansainvälisen vastuun sihteeri Jari Berg. Berg on erityisen mielissään siitä, että niin kaupunki, Eksote kuin kirkko ovat lähteneet omalta osaltaan ennakkoluulottomasti mukaan yhteistyöhön ja vapaaehtoistyön kehittämiseen Lappeenrannassa.

- Tässä olemme nyt kaikki saman katon alla, ja yhteistyö on ollut erittäin toimivaa pilotoinnin aikana, kiittelee Berg.

Lappeenrannan Vapaaehtoistyo.fi-toimijat ovat mukana myös Kansalaistoiminnan Fiestassa 18. elokuuta, jossa he esittelevät palvelua ja kertovat myös yleisesti yhteistyön muodoistaan kansalaistoiminnan saralla.

- Tervetuloa juttelemaan joko Vapaaehtoistyo.fi:stä tai muuten vain moikkaamaan meitä teltallemme Marianaukiolle, kutsuvat Natunen, Karels ja Berg yhteistuumin.

- Meidät löytää sieltäkin sen saman katon alta!

Lisätietoja:

Sanna Natunen, hyvinvointipalvelujen kehittämispäällikkö
etunimi.sukunimi@lappeenranta.fi / 040 522 9373

Riia Karels, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori
etunimi.sukunimi@eksote.fi / 040 139 0366

Jari Berg, kansainvälisen vastuun sihteeri
etunimi.sukunimi@evl.fi / 040 312 6830

Lappeenrannan kaupunki >Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kansalaistoiminnan Fiesta

Kansalaistoiminnan Fiestaa vietetään 18.8.2018 Marian aukiolla 12-22 ja Pusupuistossa 10-14. Kellotapuli on avoinna tapahtuman yhteydessä.

- Kansalaistoiminnan fiesta ja Mahdollisuuksien tori tuovat ihmiset ja järjestöt yhteen. Teemoina ovat kansalaisvaikuttaminen, yhteisöllisyys, ihmisoikeudet ja luonnonsuojelu. Tapahtuman pääjärjestäjänä toimii Etelä-Karjalan yhdistykset ry. -

Mon Aug 13 09:20:00 EEST 2018