Hiekkalinnan kappeli siunattiin käyttöön kesäkaudeksi 2018

Lappeenrannan Hiekkalinnasta löytyy myös tänä vuonna kappeli. Hienot hiekkaveistokset tuovat kappeliin erityistä viehätystä.

hiekkakappelin alttari 2018

Jo perinteeksi muodostuneen Lappeenrannan hiekkalinnan yhteydessä toimii kolmatta kesäänsä myös hiekkakappeli.

Hiekkakappeli alttaritauluineen on osa hiekka- ja jääveistäjä Kimmo Frostin suunnittelemaa hiekkalinna-kokonaisuuutta. Kappeli sijaitsee avoimen taivaan alla ja siihen mahtuu kerrallaan maksimissaan noin 30 henkilöä. Viime sunnuntain käyttöön siunauksessa paikalla oli parikymmentä ihmistä. Pastori Maarit Hirvi on ilahtunut ihmisten mielenkiinnosta kappelia kohtaan.

• Paljon kävi ihmisiä ihailemassa kirkkoa ja juttelemassa sekä ennen siunausta että sen jälkeen, kertoo Hirvi hyvillään.

Hiekkakappelissa myös laululeikittiin sunnuntaina Sammonlahden seurakunnan kanttori Anu Piutula-Heinonkosken johdolla. Lopuksi laulettiin asiaan kuuluvasti Suojelusenkeli.

Pastori Hirven puheessa pohdittiin hiekan moninaisuutta, puhutaanhan lapsille Nukkumatista joka heittää unihiekkaa, tai miten olemme useimmat leikkineet hiekkalaatikolla tehden hiekkakakkuja. Aikuisten elämäänkin hiekka liittyy monin tavoin, talvella tarvitsemme hiekoitushiekkaa ja onhan lasikin hiekasta tehty. Ja viimeiselle matkallekin meidän siunataan hiekasta tehdyn ristin myötä.

Lappeenrannan hiekkalinnaan tehtiin tänä vuonna Suomen korkein hiekkatorni. Raamatun aikana yritettiin rakentaa Baabelin tornia huonolla menestyksellä. Lappeenrannassa torni kuitenkin onnistui.

• Jumalaan voi olla yhteydessä rukoilemalla ja siunaamalla, niin epäonnistumisen kuin onnistumisenkin hetkellä, toteaa Hirvi.

Jokaisessa linnassa on kirkko, jossa kuninkaalliset menevät naimisiin, kastavat lapsensa ja heitä siunataan. Myös Lappeenrannan hiekkalinnan kappelissa on mahdollisuus moniin kirkollisiin toimituksiin. Kysy rohkeasti mahdollisuuksista! Yhteystiedot ja lisätietoja kappelista löydät Lappeenrannan seurakuntayhtymän www-sivuilta: www.lappeenrannanseurakunnat.fi/kirkot-ja-tilat/hiekkakappeli

Hiekkakappelissa voit myös tavata lehmuspappimme joka sunnuntai ja tiistai klo 14-15. Lisäksi voit käydä jututtamassa varhaiskasvatuksen työntekijöitämme, jotka kertovat mielellään kappelin symboliikasta ja yksityiskohdista. Heidät tavoittaa hiekkakappelilta juhannukseen saakka arkipäivisin klo 13-15 sekä 25.-26.6. klo 10-15. Hiekkakappeli on käytössä elokuun loppuun saakka. Erilaiset hiekkakappelitilaisuudet löytyvät Lappeenrannan seurakuntien kirkollisista ilmoituksista, jotka löydät mm. www-sivuiltamme.

Tai sitten voit mennä kappeliin omaan tahtiisi, paikka sopii hyvin esimerkiksi hiljentymiselle kiireisen päivän keskellä.

Käy tutustumassa ja ota kappeli osaksi omaa kesääsi!

Hiekkakappelin ensimmäisiin vieraisiin kuului myös Ken-kukko omistajineen. Löytyykö pastorin ja kukon kampauksista yhtäläisyyksiä? kuva: Arja Purtilo

- Eija Fabritius -

2018-06-14 09:32:00.0