Korona-ajasta selvinnyt Arto Myllärinen palaa Lappeenrantaan Ristin tielle

Koronarajoitukset pyyhkivät Arto Myllärisen kalenterin tyhjäksi. Nyt hän palaa synnyinkaupunkiinsa ohjaamaan vaellusnäytelmä Via Crucis – Ristin tien.

Myllärinen Hassinen 141222.jpg

Arto Myllärinen ja Ani Hassinen. Kuva: Marjo Hänninen.

Arto Myllärinen on assistenttinsa Ani Hassisen kanssa Raumalla työstämässä kaupungin tilaamaa, 17. joulukuuta esitettävää Joulevangeeljum-musiikkinäytelmää. Vanhassa Raumassa kulkueena etenevä, Lasse Heikkilän sävellyksillä höystetty näytelmä sisältää välähdyksiä alueen historiasta.
– Teemme ensimmäistä kertaa Suomessa UNESCOn maailmanperintökohteen kadulla Betlehemin tarinaa, näytelmän käsikirjoituksesta ja ohjauksesta vastaava Myllärinen kertoo.
Hän on helpottunut päästyään takaisin tavalliseen arkeen kahden vuoden koronakurimuksen jälkeen.
– Oli raju muutos jatkuvaan matkustamiseen ja elämänilosta nauttimiseen, kun kaikki pysähtyi kerralla. Saman tien, kun Sanna Marin astui kertomaan, että tilanne on nyt tällainen, puhelin alkoi soida ja viikossa almanakka oli tyhjentynyt puolentoista vuoden ajalta. Moni sanoi, että Arto, me palaamme tähän, kun tämä on ohi, mutta kukaan meistä ei varmaan arvannut silloin, että se on näin pitkä prosessi.
Vaikka taloudellinen isku oli väistämätön, Myllärinen löysi korona-ajalle korvaavaa tekemistä ja hektiseen arkeen tottunut mies ehti rentoutua esimerkiksi Salpausselän hiihtoladuilla.
– Kyllä tämä on ollut hankala vaihe, mutta elämisen ilo, vimma ja riemu eivät ole kadonneet. Moni kollega on vieläkin siitä ruvella tai joutunut sairaslomalle uupumuksesta. Tässä on eletty päivä kerrallaan Luojan armosta, ja niin toki on eletty aina, mutta nyt se sitten vähän konkretisoitui.

Lappeenranta kutsuu
Myllärinen vastaa ensi pääsiäisen Ristin tiessä jo viidettä kertaa sen käsikirjoituksesta ja ohjauksesta Lappeenrannassa. Edelliset kerrat olivat vuosina 2013, 2014, 2016 ja 2018. Lappeenrannan seurakuntayhtymä oli toteuttamassa Via Crucista edellisen kerran vuonna 2020, mutta jo harjoitusvaiheessa oleva näytelmä jouduttiin perumaan koronarajoitusten myötä.
Myllärisen oli tarkoitus esittää tulevana pääsiäisenä Simon Kyreneläistä Petri Liskin ohjauksessa Lahden kaupungin Via Cruciksessa. Kun hän sai tänä syksynä tiedon tapahtuman peruuntumisesta, ei kestänyt kauan, kun Lappeenrannan seurakunnan kirkkoherra Hannu Haikonen jo tiedusteli tämän saatavuutta Ristin tien ohjaajaksi.
– Voit arvata, että tulen sinne ilolla.
Vaellusnäytelmän toteuttamista helpottaa se, että Myllärisen ja Hassisen lisäksi ydinryhmään kuuluvat Jari Berg, Marjo Hänninen ja Anne Seino ovat vanhoja tekijöitä Ristin tien parissa.
– Lisäksi tauko on ollut niin pitkä, että uskon, että näytelmä on tervetullut. Kadulla yksi jos toinenkin on minut nähdessään kysynyt, onko se tulossa, Myllärinen kertoo. Hän kiittelee myönteistä karjalaista kristillistä kulttuuria.
– Vaikka se on juhlavaa, niin se on hyvin arkista, ja sinne on rennompaa tulla tekemään Ristin tietä.
Vaikka Via Cruciksen toteutus on miehelle tuttua puuhaa, hän ei tee näytelmää autopilotilla.
– Mun sielu ei kykene tekemään kuin sataprosenttisella läsnäololla. Eli ei todellakaan tehdä sillä meiningillä, että tämähän on nähty ja tehty, kyllä tämä tästä, vaan päinvastoin, että hei, me saamme tehdä tätä nyt ja mietitään, miten teemme tämän koskettavammaksi kuin viimeksi.

Vapaaehtoistehtäviä avoinna
Ristin tie tarvitsee jälleen runsaasti vapaaehtoisia. Ensimmäisiä saatiin marraskuun lopussa Lappeen Marian kirkossa pidetyssä infotilaisuudessa.
– Ensimmäinen rekry vähän herättelee väkeä ja saadaan todettua, kuinka paljon rekrytointityötä tarvitsee tehdä, Myllärinen kertoo.
– Joitakin rooleja on lukittu ja Anna Levy on pyydetty uudestaan koreografiksi.
Myllärinen käy 16. tammikuuta SaiPan pelin väliajalla puhumassa aiheesta ja päärekrytointitilaisuus järjestetään 18. tammikuuta. Haussa on tuttuun tapaan esimerkiksi näyttelijöitä ja laulajia sekä tekijöitä puvustukseen, lavastukseen, järjestysmiehiksi ja muihin tehtäviin.
– Suuri määrä tarvitaan kaikkia edelleen. Kuka vain haluaa mukaan, löydetään hänelle tehtävä, Myllärinen lupaa. Pääroolin, eli Jeesuksen esittäjä on jo alustavasti tiedossa, mutta ohjaaja ei paljasta vielä näyttelijän nimeä, koska valintaa ei ole lyöty lukkoon.
– Jos hän ei pääsekään, niin sitten on toinen loistava näyttelijä tulossa.
Käsikirjoitukseen ei ole luvassa suuria muutoksia.
– Sanoin tuotantoryhmälle, että otetaan se mun tekemä pohja ja tuoreistetaan sitä, mutta ei korjata polkupyörää, joka ei ole rikki. Saatamme vaihtaa vähän musiikkeja ja tehdä hiukan sellaista fiksausta.
Myllärisen rinnalla kulkeva ohjaajan assistentti Ani Hassinen kertoo olevansa myös tulossa hyvillä mielin Lappeenrantaan tekemään Ristin tietä.
– On hienoa, että siellä on ymmärrys ja toimintatavat niin tuttuja tällaisten tekemisestä, niin on luottavainen ja turvallinen olo, että tästä tulee taas tosi upea juttu.
Myllärinen nauttii joulun ajasta ja katsoo sitten kohti pääsiäistä ja ylösnousemuksen iloa.
– Tämä aika on niin raju, kylmä ja pimenevä, että siihen ensi pääsiäiseen olen ajatellut itselleni sellaista lausetta, että pimeydelle ei pidä antaa nyt yhtään enemmän tilaa kuin mitä se on ottanut. Sytytetään valo sitä riemullisemmalla mielellä. Kristuksen läsnäolo ja turva eivät ole kadonneet mihinkään.

Atso Suopanki

Ilmoittaudu tästä Via Cruciksen vapaaehtoistehtäviin.

2022-12-14 15:37:00.0